Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

MKB-bedrijven weten te weinig over verboden concurrentievervalsende afspraken

 

Veel bedrijven hebben te weinig kennis over wat verboden kartelafspraken zijn. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Daarom start de ACM de campagne ‘Stop kartels. Voorkom een boete’. Daarmee wil zij met name MKB-bedrijven bewust maken van welke afspraken verboden zijn.

Kartels vervalsen de concurrentie. Bedrijven in een kartel maken in het geheim afspraken of delen concurrentiegevoelige informatie over klanten, offertes of prijzen die zij in rekening zullen gaan brengen. Zo beperken zij de onderlinge concurrentie. Voorbeelden van concurrentievervalsing zijn afspraken om hogere prijzen te rekenen of opdrachten onderling te verdelen.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Door die verboden afspraken wordt de marktwerking verstoord. Bedrijven doen minder hun best om een goed product te leveren tegen een eerlijke prijs. Hun klanten, mensen én bedrijven, moeten er op kunnen vertrouwen dat markten goed werken. De schade van deze concurrentievervalsing bedraagt miljoenen per jaar. De ACM spoort kartels op en deelt boetes uit voor verboden afspraken.’

De campagne: stop kartels, voorkom een boete

De campagne ‘Stop kartels. Voorkom een boete’ gaat over spelregels voor eerlijke concurrentie tussen bedrijven. En wat de ACM doet om kartels te bestrijden. Uit het onderzoek blijkt dat 83% van de bedrijven bereid is de regels na te leven. Daarnaast geeft meer dan 80% van de bedrijven aan kartelgedrag af te keuren, zelfs al blijkt dat zij niet goed weten welk gedrag precies verboden is. Het onderzoek wijst namelijk ook uit dat bedrijven onvoldoende kennis hebben over wat verboden is. Bijvoorbeeld; slechts 40% van de bedrijven weet dat het verboden is om onderling klanten te verdelen. Om onbewuste overtredingen te voorkomen is het van groot belang dat bedrijven de regels kennen.

De campagne richt zich op het informeren van MKB-bedrijven. Daar bevindt zich het grootste kennisgebrek. Sommige MKB’ers denken dat de concurrentieregels alleen voor multinationals gelden. Dit is een misverstand. De concurrentieregels gelden voor alle bedrijven.

Het MKB is van vitaal belang voor de Nederlandse economie. Meer dan 98% van de bedrijven in Nederland valt onder het MKB. Zij zijn verantwoordelijk voor ongeveer 2/3e van de hele Nederlandse economie.

De campagne is vooral te zien op internet en sociale media. Via deze kanalen geeft de ACM een aantal voorbeelden van verboden kartelgedrag. Verder informeert de ACM ondernemers via haar speciale website: www.acm.nl/kartels.

Wat doet de ACM tegen kartels

ACM spoort kartels op, stopt de verboden afspraken en kan de betrokken bedrijven en hun betrokken leidinggevenden hoge boetes geven. De boetes kunnen oplopen tot 40% van de totale jaaromzet van het bedrijf en kunnen daarnaast leiden tot persoonlijke boetes van maximaal 900.000 euro voor leidinggevenden.

Een uitweg

Voor bedrijven die betrokken zijn geweest bij verboden kartelgedrag biedt de ACM een uitweg. Zij kunnen ‘clementie’ aanvragen. Door haar betrokkenheid bij concurrentievervalsende afspraken bij de ACM te melden kan een bedrijf een boete voorkomen of een korting op de boete ontvangen. De hoogte van de korting is deels afhankelijk van hoe vroeg een bedrijf erbij is.

Zie ook