Misleiding verdwijnt niet door transparantie bij doorschakeldiensten
De ACM heeft laten onderzoeken of mensen misleid worden door advertenties en websites van doorschakeldiensten. Doorschakeldiensten zijn bedrijven die bellers tegen een tarief van € 0,90 of € 1,- per minuut doorverbinden naar een (vaak gratis) telefoonnummer van een instantie of bedrijf, zoals de Belastingdienst, de politie of de GGD. Via zoekmachines zoals Google wordt er veel geadverteerd door deze diensten. Daardoor zien mensen vaak advertenties voor doorschakeldiensten bovenaan de zoekresultaten als zij zoeken naar het telefoonnummer van een bedrijf of instantie.
Uit het onderzoek naar de advertenties van doorschakeldiensten blijkt dat 72% van de mensen die in het onderzoek de intentie hebben om te bellen niet begrijpen dat zij naar een doorschakeldienst bellen en 77% niet begrijpt wat de kosten zijn, zelfs als de advertenties voldoen aan de regels door te melden wie zij zijn, dat ze doorverbinden en dat het tarief doortikt nadat de beller is doorverbonden. Na uitleg over wat een doorschakeldienst is, geeft een grote meerderheid (83%) van de mensen aan geen doorschakeldienst te willen bellen als zij een telefoonnummer nodig hebben. Slechts 5% zou wel gebruik willen maken van een doorschakeldienst.
Misleiding is een belangrijk onderwerp voor de ACM, omdat dit het vertrouwen aantast van consumenten in de economie. Bovendien is sprake van financiële schade voor consumenten. De omzet van 55 doorschakeldiensten in 2020 was bijna 10 miljoen euro. Als slechts 5% van de mensen aangeeft via een doorschakeldienst te willen bellen, suggereert dit een fors bedrag aan consumentenschade per jaar.
De ACM grijpt in als er volgens de wet sprake is van een gebrek aan transparantie over bijvoorbeeld de kosten van de doorschakeldienst. Zo heeft de ACM aan verschillende partijen een Last onder dwangsom opgelegd. Dit onderzoek naar de advertenties van doorschakeldiensten laat echter zien dat de ACM daarmee niet in staat is om te voorkomen dat mensen misleid worden.
Annemarie Sipkes, directeur Telecom Vervoer en Post van de ACM: “Mensen voelen zich achteraf misleid, ook wanneer een doorschakeldienst wél transparant is over de kosten en wie zij zijn. De ACM verkent samen met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat hoe deze consumentenschade in de toekomst voorkomen kan worden.”
Uit het onderzoek naar de advertenties van doorschakeldiensten blijkt dat 72% van de mensen die in het onderzoek de intentie hebben om te bellen niet begrijpen dat zij naar een doorschakeldienst bellen en 77% niet begrijpt wat de kosten zijn, zelfs als de advertenties voldoen aan de regels door te melden wie zij zijn, dat ze doorverbinden en dat het tarief doortikt nadat de beller is doorverbonden. Na uitleg over wat een doorschakeldienst is, geeft een grote meerderheid (83%) van de mensen aan geen doorschakeldienst te willen bellen als zij een telefoonnummer nodig hebben. Slechts 5% zou wel gebruik willen maken van een doorschakeldienst.
Misleiding is een belangrijk onderwerp voor de ACM, omdat dit het vertrouwen aantast van consumenten in de economie. Bovendien is sprake van financiële schade voor consumenten. De omzet van 55 doorschakeldiensten in 2020 was bijna 10 miljoen euro. Als slechts 5% van de mensen aangeeft via een doorschakeldienst te willen bellen, suggereert dit een fors bedrag aan consumentenschade per jaar.
De ACM grijpt in als er volgens de wet sprake is van een gebrek aan transparantie over bijvoorbeeld de kosten van de doorschakeldienst. Zo heeft de ACM aan verschillende partijen een Last onder dwangsom opgelegd. Dit onderzoek naar de advertenties van doorschakeldiensten laat echter zien dat de ACM daarmee niet in staat is om te voorkomen dat mensen misleid worden.
Annemarie Sipkes, directeur Telecom Vervoer en Post van de ACM: “Mensen voelen zich achteraf misleid, ook wanneer een doorschakeldienst wél transparant is over de kosten en wie zij zijn. De ACM verkent samen met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat hoe deze consumentenschade in de toekomst voorkomen kan worden.”