Kruimelpad

Nieuwsbericht

KPN herstelt port forwarding bij thuisabonnementen

18-09-2019

KPN heeft een blokkade in een functie voor thuisabonnementen naar tevredenheid opgelost. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na overleg met de telecomaanbieder.

Op social media ontstond onrust doordat KPN een bepaalde functie binnen 4G voor thuisabonnementen in het buitengebied leek te blokkeren. Plotseling een functie op een internetverbinding blokkeren, kan in strijd zijn met de regels rond netneutraliteit. De ACM houdt toezicht op naleving van deze regels en heeft daarom vragen gesteld aan KPN over de blokkade.

De functie waar het om ging, port forwarding, wordt soms gebruikt om apparaten in huis van buiten te benaderen. Bijvoorbeeld om beelden van een beveiligingscamera te bekijken. Klanten merkten dat deze functie niet meer werkte en klaagden hierover.

Beveiligingsupdate

Uit de antwoorden op de vragen van de ACM bleek dat een update van de beveiliging onbedoeld dit probleem veroorzaakte. Voorafgaand aan de update heeft KPN tests uitgevoerd, maar hiermee werd het probleem niet ontdekt. Nadat klanten contact opnamen met KPN om te melden dat port forwarding niet meer werkte, heeft KPN de functie hersteld voor alle klanten die er gebruik van maken. Zo kunnen zij port forwarding blijven gebruiken, net zoals voor de update. Met deze acties heeft KPN de zorgen van de ACM weggenomen.

Netneutraliteit

In Europa moeten internetaanbieders internetverkeer zonder discriminatie behandelen. Dat betekent bijvoorbeeld: niet onnodig blokkeren of vertragen. De ACM let hierop. Bij klachten van consumenten kan de ACM onderzoek doen. Bij twijfel over hoe nieuwe technologieën en nieuwe diensten zich verhouden tot de netneutraliteitsregels, kunnen telecombedrijven contact met de ACM opnemen.