Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Klanten Robin Energie blijven stroom en gas krijgen na faillissement

De rechtbank heeft Robin Energie failliet verklaard. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) trekt de leveringsvergunning van Robin Energie dan ook in. Tegelijkertijd is de ACM gestart met een regeling waardoor de klanten van Robin Energie wel elektriciteit en gas blijven ontvangen.

De wettelijke regeling zorgt ervoor dat de levering van elektriciteit en gas in alle gevallen wordt voortgezet. Klanten krijgen vanzelf een nieuwe energieleverancier. De netbeheerders garanderen tot die tijd de levering van energie. De curator van Robin Energie bekijkt nu eerst of er een bestaande energieleverancier is die de klanten wil overnemen. Als dat niet zo is, worden de klanten verdeeld over alle andere energieleveranciers.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Consumenten komen niet zonder stroom of gas te zitten. Maar een faillissement van een energieleverancier kan wel financiële gevolgen voor hen hebben. De ACM zou het toejuichen als de sector met een plan komt om deze gevolgen in de toekomst zoveel mogelijk te beperken.”

Even niet zelf overstappen

Tijdens de overgangsperiode waarin voor de klant een nieuwe energieleverancier wordt gezocht, kan een klant niet overstappen of opzeggen. Deze periode eindigt uiterlijk op 13 maart 2019. Klanten krijgen bericht van de nieuwe leverancier. Daarna kunnen zij zelf besluiten of ze bij die leverancier blijven of dat ze alsnog overstappen naar een andere leverancier.

Informatie voor consumenten

Op consuwijzer.nl, het consumentenloket van de ACM, staat meer informatie over wat consumenten kunnen verwachten nu de regeling voor leveringszekerheid in werking is getreden.

Lees het nieuwsbericht op ConsuWijzer

Meer in deze zaak