Kruimelpad

Nieuwsbericht

Discriminatie bij online winkelen in Europa verboden

04-12-2018

 

Er zijn nieuwe Europese regels van kracht geworden die ervoor zorgen dat consumenten overal in Europa op dezelfde manier hun online aankopen kunnen doen. Een online aanbieder mag consumenten en bedrijven uit verschillende landen niet verschillend behandelen. Dit wordt ‘geoblocking’ genoemd. Deze regels zijn sinds 3 december 2018 van kracht.

Wat houdt ‘geoblocking’ in?

Geoblocking houdt in dat een online aanbieder klanten ongelijk behandelt op basis van hun nationaliteit of verblijfplaats. Dit gebeurt als zij geen toegang krijgen tot de website of worden doorgeleid naar een andere versie van de website. Of als zij producten en diensten niet kunnen kopen onder dezelfde voorwaarden. Geoblocking gebeurt meestal online, maar komt ook elders voor bijvoorbeeld bij autoverhuurbedrijven of attractieparken.

Wat verandert er voor ondernemers?

Alle ondernemers in de EU moeten zich houden aan de geoblocking-regels. Dit betekent voor  ondernemers in Nederland dat zij bij de verkoop van hun producten en diensten geen onderscheid mogen maken tussen Nederlandse en andere EU- klanten. Zij mogen de toegang tot hun website of app niet blokkeren of beperken voor de andere EU- klanten of hun producten onder andere voorwaarden aanbieden. De regels waaraan zij zich moeten houden staan uitgelegd op acm.nl.

Wat verandert er voor consumenten?

Met de nieuwe regels kunnen Nederlandse consumenten overal in de EU online winkelen zonder drempels. Alle consumenten in de EU kunnen op websites die zich op hen richten hun aankopen doen onder dezelfde voorwaarden. Overigens is een in het buitenland gevestigd bedrijf niet verplicht de aankopen ook op een adres in Nederland te bezorgen. Voor meer informatie: www.consuwijzer.nl .