Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

De ACM waarschuwt voor websites dropshipper Digital Advice

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de oneerlijke handelspraktijken van het bedrijf Digital Advice LLC via diverse websites. Digital Advice verkoopt verschillende producten, zoals sneakers, trainingsbroeken, tassen en bh’s, via een groot aantal websites. Het bedrijf maakt gebruik van dropshipping. Dit betekent dat het producten verkoopt die het zelf niet op voorraad heeft, maar die een derde partij maakt en verzendt. Dat is toegestaan, zolang de dropshipper zich houdt aan de regels voor online verkoop.

Consumenten klagen dat Digital Advice regelmatig niet of niet het bestelde product levert en dat dan niet duidelijk is dat een ander product wordt geleverd. Als consumenten producten willen terugsturen, is het bedrijf niet bereikbaar of moeten ze onverwacht hoge verzendkosten betalen voor het terugsturen naar het buitenland. Ook worden consumenten regelmatig niet geholpen en krijgen hun geld niet terug. De ACM waarschuwt consumenten daarom voor dit bedrijf dat verkoopt via de volgende websites:

  • oslobrands.com
  • lucybreeze.com
  • getevelynbag.com
  • wideally.com
  • nl.batumishoes.com
  • gethypersoft.com
  • nl.gethyperdark.com
  • nl.thelacybra.com
  • linalift.com
  • nl.getlotusbreeze.com
  • nl.nbynicole.com
  • northernrules.com
  • stridershoes.com
  • nl.swatreact.com
  • nl.swatpants.com
  • swatshorts.com

Het bedrijf zet regelmatig nieuwe websites online, waarbij het meestal niet duidelijk dat ze van Digital Advice zijn. De bedrijfsnaam wordt vaak alleen vermeld in de algemene voorwaarden.

Wat is het probleem?

Consumenten geven gemiddeld tussen de €30 en €120 euro uit bij de websites van Digital Advice. Het afgelopen jaar ontving de ACM meer dan duizend klachten over de websites van dit bedrijf. Waarschijnlijk is dit nog maar een beperkt deel van het werkelijke aantal consumentenproblemen. Omdat het bedrijf niet in Nederland gevestigd is, werkt de ACM nauw samen met buitenlandse toezichthouders om het bedrijf aan te pakken. Om te voorkomen dat intussen meer consumenten gedupeerd worden, waarschuwt de ACM voor dit bedrijf.

Edwin van Houten. directeur Consumenten van de ACM: “Bedrijven die gebruik maken van dropshipping, zoals Digital Advice, moeten zich houden aan de regels voor webwinkels. Die regels zijn bedoeld om consumenten online te beschermen. Tegen bedrijven die zich hier niet aan houden, treedt de ACM op, ook als een partij zich niet in Nederland bevindt. Wij waarschuwen consumenten daarom voor dit bedrijf en zijn websites. Ons advies aan consumenten: wees kritisch bij welke website je je aankopen doet.”

Wat kan de consument zelf doen?

Er zijn veel dropshipping websites en er komen steeds nieuwe bij. Om te voorkomen dat je je laat verleiden tot aankopen waarvan je later spijt krijgt, is het verstandig dat je een aantal zaken checkt voordat je op ‘kopen’ klikt.

  1. Controleer of de website contactgegevens, een KvK- en/of btw-nummer vermeldt. Je wilt immers weten bij wie je kunt melden als je wil retourneren of wanneer je andere problemen hebt; 
  2. Bekijk de informatie over de kosten, herkomst van het product en de levertijden. Mis je daar belangrijke informatie, vraag je dan af welke risico’s je wil nemen als producten duurder blijken of laat komen; 
  3. Veel dropshippers adverteren via sociale media zoals via Facebook en Instagram. Link je vanuit sociale media direct door naar een productpagina, vergeet dan niet verder te kijken op de website of alle bovenstaande informatie aanwezig is;
  4. Bekijk de beoordeling van andere consumenten voordat je koopt. Doe dat bij voorkeur buiten de website van de verkoper. De reviews op hun eigen websites zijn lang niet altijd betrouwbaar.

Al deze informatie en meer is terug te lezen op het consumentenportaal van de ACM, ACM ConsuWijzer.

De ACM ontvangt de laatste tijd veel meldingen over bedrijven die gebruik maken van dropshipping. Daarom doet de ACM onderzoek naar consumentenproblemen bij dropshipping. Een dropshipper moet als online verkoper voldoen aan een groot aantal verplichtingen als hij levert aan Nederlandse consumenten, ook als hij zelf niet in Nederland zit en ook wanneer hij de producten niet zelf verzendt. Zo moet hij vooraf duidelijk zijn over wie het product verzendt en waar het vandaan komt.

Ben je een dropshipper, of van plan om te gaan dropshippen? Verdiep je dan goed in de wettelijke plichten die je als webwinkel hebt richting consumenten. Op die manier kun je veel problemen voor jezelf en voor anderen voorkomen.