Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Consumenten krijgen geld terug na bellen met Snapking

Consumenten die tussen 21 maart en 14 april 2017 naar het 0909-nummer van Snapking hebben gebeld, krijgen hun telefoonkosten binnen twee maanden terug van hun telecomaanbieder. Hiervoor hoeven de gedupeerde consumenten zelf niets te doen. De totale belkosten bedragen ruim 13 duizend euro.

Hoewel de telecombedrijven niet schuldig zijn aan het misbruik, bepaalt de wet dat zij verantwoordelijk zijn voor het terugbetalen van de onterecht geïnde bedragen aan de consument.

Henk Don, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM): “We zijn blij dat de gedupeerde bellers hun geld terugkrijgen. Bellers naar een informatienummer moeten vooraf weten wat ze betalen en wat de andere voorwaarden van het gesprek zijn. Deze informatie moet duidelijk zijn voordat het gesprek start. De exploitant moet een dienst aanbieden en de beller mag niet onnodig lang aan de lijn gehouden worden.”

Misbruik door Snapking

De ACM heeft deze zomer het informatienummer 0909-0400528 van YouTube-vlogger Snapking uit de lucht gehaald. Snapking is de handelsnaam van Snapentertainment. De vlogger spoorde bellers aan om te bellen naar dit nummer zonder dat duidelijk was onder welke voorwaarden zij hem te spreken kregen. De bellers werden vervolgens lang in de wacht gezet zonder dat zij iemand aan de lijn kregen.

De ACM kreeg via Twitter en het consumentenloket ConsuWijzer verschillende klachten over het informatienummer. Consumenten klaagden vooral omdat voornamelijk minderjarige bellers werden misleid.

Meer in deze zaak