Kruimelpad

Campagne ACM helpt ouderen veiliger online te zoeken

 

Ouderen die op internet iets zoeken, weten lang niet altijd dat bedrijven betalen om bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen. Terwijl veel consumentenproblemen beginnen met een online zoekactie en het aanklikken van een advertentie die leidt naar een onbetrouwbare partij. In een peiling van ANBO zegt een op de drie 65-plussers dat ze hiervan niet op de hoogte zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint een campagne om de oudere consument hier beter bewust van te maken.

Het aanklikken van een betaald zoekresultaat hoeft geen probleem te zijn, maar zo’n advertentie kan ook leiden naar een onbetrouwbare partij. In de campagne waarschuwt de ACM dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste is. De bovenste zoekresultaten zijn meestal advertenties en daarmee niet altijd het beste aanbod voor de consument. Het advies van de ACM is dan ook: neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt. Ook als het snel moet. Informatie en tips zijn op de campagnepagina te vinden.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het is belangrijk dat consumenten met vertrouwen online informatie kunnen zoeken. Deze campagne is erop gericht om advertenties te herkennen naast de andere zoekresultaten. Zeker als je snel iets nodig hebt, is het belangrijk om goed te kijken, te vergelijken en dan zorgvuldig te kiezen. Daarmee kun je voorkomen dat je terecht komt bij een onbetrouwbare partij en achteraf een onverwacht hoge rekening krijgt.”

Wat gaat er mis?

Niet alle consumenten herkennen advertenties als ze online informatie zoeken. Zeker als ze haast hebben. ACM ConsuWijzer ontvangt geregeld meldingen van consumenten die via een advertentie terecht kwamen bij een onbetrouwbare partij als zij een bedrijf voor een spoedklus zochten of een document of toeslag bij de overheid aanvroegen. Deze advertenties zijn een risico voor kwetsbare consumenten die digitaal minder vaardig zijn, zoals sommige ouderen.

Om de omvang van het probleem bij de oudere doelgroep in kaart te brengen, heeft de ACM samen met ouderenbond ANBO een peiling uitgevoerd. Hierin zegt 38% van de 65-plussers dat ze het moeilijk vinden om het verschil te zien tussen een advertentie en een gewoon zoekresultaat. Een kwart zegt niet te kijken of het zoekresultaat een advertentie is of niet. Wel geeft ruim de helft van de respondenten aan dat ze risico’s zien in het aanklikken van advertenties.

‘Voorkom spijt, neem de tijd en vergelijk’

De campagne richt zich met video’s op social media op de oudere consument. Het doel is om hun weerbaarheid te vergroten, zodat zij met vertrouwen online hun zaakjes kunnen regelen zonder in de problemen te komen. De belangrijkste tips op een rij:

  • Herken de advertentie door het woord ‘advertentie’ bij het zoekresultaat. Deze staan meestal bovenaan de pagina met zoekresultaten. Kies niet zomaar het bovenste resultaat. Dit is niet altijd het beste aanbod voor u. Kijk ook verder.
  • Wees kritisch. Neem de tijd en vergelijk. Bekijk het volgende bij meerdere bedrijven:
    • Staan er een contactgegevens, zoals een adres?
    • Wat kost het? En vergelijk dit met prijzen van andere bedrijven.
    • Bekijk reviews. En lees beoordelingen via klachtensites over de bedrijven. Wat zijn ervaringen van anderen?
    • Heeft het bedrijf een KvK-nummer? En klopt dit?
    • Overleg met anderen. Laat vrienden, familie of buren met u meekijken voordat u een bedrijf inschakelt: zijn de kosten niet te hoog? Hoe schatten zij de betrouwbaarheid in? Misschien hebben zij nog tips voor u.

Hebt u er een slecht gevoel bij? Kijk dan verder en kies voor een ander bedrijf.

ANBO is blij met de campagne van de ACM. “Digitalisering biedt veel kansen en mogelijkheden, ook voor ouderen,” zegt ANBO-directeur Anneke Sipkens. “Het is dan wel belangrijk dat ze op een veilige manier online kunnen zijn. Deze campagne helpt hen daarbij.”