Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Bestair geeft consumenten wettelijke bedenktijd na ingrijpen ACM

Bestair Technics B.V. gaat consumenten de mogelijkheid geven om binnen de wettelijke bedenktijd van hun aankoop af te zien. Dit gebeurt na een interventie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bestair verkoopt vanuit een mobiele showroom en op afspraak airconditioningssystemen aan consumenten. Het bedrijf dacht daarom dat het consumenten geen wettelijke bedenktijd hoefde te geven. Dit klopt niet. Om consumenten goed te beschermen geldt ook bij verkoop buiten de verkoopruimte, zoals aan huis, de bedenktijd van 14 dagen. Het bedrijf informeert consumenten inmiddels wel juist over de bedenktijd.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Juist bij verkoop buiten de verkoopruimte is het belangrijk dat de consument zich nog kan bedenken, ook als het bedrijf op afspraak langs komt. Het is voor consumenten belangrijk om te weten dat zij hier recht op hebben. Het is goed dat Bestair zijn werkwijze hierop nu heeft aangepast.”

Wat gaat Bestair voortaan anders doen?

Omdat de ACM verschillende klachten over de werkwijze van Bestair had ontvangen, heeft de ACM de volgende aanpassingen afgesproken met Bestair:

  • Bestair informeert consumenten voortaan juist over de wettelijke bedenktijd en hanteert deze ook. Bestair heeft de algemene voorwaarden, het orderformulier en de afleverbon aangepast;
  • alle consumenten die in de afgelopen periode binnen de bedenktijd van hun overeenkomst af wilden maar van Bestair ten onrechte te horen kregen dat dit niet kon, heeft Bestair benaderd om tot een oplossing te komen. Zij kunnen als zij dat willen alsnog van hun overeenkomst af.

Regels bij verkoop buiten de verkoopruimte

Bij verkoop buiten de verkoopruimte (op straat of aan de deur) kunnen consumenten druk ervaren of te maken krijgen met onverwachte situaties, ook als zij zelf om een bezoek gevraagd hebben. Daarom zijn consumenten in dit soort situaties beschermd via de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Je kunt binnen 14 dagen nadat het product is geleverd van de aankoop af zonder dat je daarvoor een reden hoeft op te geven. Als een consument hierover niet of onjuist wordt geïnformeerd, wordt de termijn waarbinnen de consument van zijn aankoop af kan verlengd tot maximaal één jaar of tot 14 dagen nadat de consument alsnog goed is geïnformeerd. Een uitzondering hierop is als er sprake is van maatwerk: een speciaal voor jou gemaakt product zoals een fotoboek of maatkleding. Dan geldt de wettelijke bedenktijd niet.

Snelle aanpak consumentenproblemen

De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. Bij haar keuze voor een aanpak zet de ACM de consument centraal. In dit geval kiest de ACM voor het aanspreken van het bedrijf om het probleem op te lossen. Via meldingen bij ConsuWijzer blijft de ACM volgen of het bedrijf de afgesproken aanpassingen ook in praktijk brengt.