Kruimelpad

Onderzoek

Afspraken over niet meebieden op online advertenties nader bekeken

07-06-2019

In Nederland maken veel hotelketens afspraken met boekingssites om níet te adverteren op zoekresultaten voor hun merknaam. Dit soort afspraken kan leiden tot hogere prijzen voor consumenten. Dit blijkt uit een artikel dat is geschreven door medewerkers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij hebben onderzocht wat de effecten zijn van dit soort afspraken op de prijzen van hotelkamers.

De afspraken tussen hotels en boekingssites gaan erover dat een boekingssite niet mag meebieden op online advertentieruimte die zoekmachines tonen als de consument de naam van het hotel als zoekterm gebruikt. De ACM heeft in de ‘Leidraad afspraken tussen leverancier en afnemer‘ eerder al beschreven dat dit soort afspraken meestal verboden zijn omdat de concurrentie hierdoor beperkt wordt.

Hoe werkt het?

Als je als consument een naam van een hotel intypt in een zoekmachine, wordt achter de schermen een geautomatiseerde flitsveiling gehouden over welke advertentie bovenaan komt te staan. Dit gaat in honderdsten van seconden. Doordat een hotel afspreekt met een boekingssite dat de boekingssite níet meebiedt in de veiling als de consument de merknaam van het hotel intypt, ziet de consument alleen een advertentie van het hotel en daaronder de onbetaalde zoekresultaten. Dat is gunstig voor het hotel; de consument krijgt minder snel een boekingssite in beeld waardoor het hotel minder concurrentie ervaart van andere hotels op de boekingssite en hogere prijzen kan rekenen. Een mogelijk voordeel van de afspraken is dat de kosten van adverteren omlaag gaan. Deze kostenbesparing zou het hotel kunnen doorgeven in de vorm van een lagere prijs. Uit het artikel komt naar voren dat de kamerprijs bij hotels die deze afspraken maken gemiddeld iets hoger ligt dan in vergelijking met hotels die deze afspraken niet maken.

De ACM heeft op dit onderwerp nauw samengewerkt met de Britse mededingingsautoriteit (CMA) en gebruik gemaakt van de kennis die zij heeft opgedaan tijdens haar marktstudie naar online prijsvergelijkers.

De digitale economie

Digitalisering leidt tot fundamentele veranderingen in de Nederlandse samenleving. Bedrijven maken meer en meer gebruik van data en algoritmes om innovatieve diensten en producten aan te bieden aan de consument. De digitale economie biedt met deze innovaties bedrijven en consumenten veel voordelen. Dagelijks gebruiken consumenten het internet om onder andere informatie te vinden en producten en diensten te kopen, verkopen en vergelijken. Deze markten moeten wel goed blijven werken. Concurrentievervalsing en misleiding van consumenten horen daar niet bij.

Zie ook: