Kruimelpad

Nieuwsbericht

Advertentieprijzen tweedehands auto’s duidelijker na optreden ACM

21-09-2018

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat de prijzen van tweedehands auto’s nu meestal alle verplichte kosten bevatten. Ook de informatie over de rechten van consumenten op garantie is sterk verbeterd. Dit is het resultaat van de actie van de ACM om prijsvermelding van tweedehands auto’s transparanter te maken. Bernadette van Buchem, directeur consumenten: “Autohandelaren en verkoopportals zijn zich nu beter bewust van de regels voor prijsvermelding. Uitgangspunt is dat de consument de auto moet kunnen meenemen voor de prijs in de advertentie. We zien een grote verbetering.”

Wat ging er mis?

De ACM had eerder geconstateerd dat het bij tweedehands auto’s vaak onduidelijk is wat de consument precies krijgt voor de prijs die wordt vermeld. De regels bepalen dat alle kosten die de consument moet betalen in de prijs zitten. Ook de informatie over de garantie was vaak onjuist en onvolledig.

Bij de aanpak van deze problemen heeft de ACM diverse partijen betrokken: de autohandelaren en hun organisatie BOVAG, de dataleveranciers (bedrijven die systemen aanbieden waarmee autohandelaren hun voorraad beheren en hun online advertenties opmaken) en de autoportals waarop de advertenties verschijnen. De ACM heeft deze partijen gewezen op hun rol bij het naleven van de regels. Nadat de ACM in april de regels in een brief heeft toegelicht, hebben de bedrijven zaken aangepast. Bij de nacontrole heeft de ACM vastgesteld dat:

  • Prijzen over het algemeen inclusief onvermijdbare kosten worden vermeld
  • Bij losse kostenposten in de meeste gevallen wordt gemeld dat deze optioneel zijn
  • De informatie over garantie sterk is verbeterd.

Door deze verbeteringen ziet de ACM nu geen aanleiding om verder op te treden. De ACM roept de autobedrijven, hun organisaties en de portals op om ervoor te zorgen dat ook de laatste stappen worden gezet in het belang van consumenten.

Duidelijke prijzen

De ACM zet zich in voor duidelijke tarieven en voorwaarden, zoals bij nieuwe en tweedehands auto’s. Duidelijke prijzen zijn goed voor consumenten én bedrijven. De ACM zal de advertentieprijzen van tweedehands auto’s blijven monitoren. Consumenten kunnen signalen over onduidelijke prijzen bij de ACM melden.