Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM waarschuwt voor malafide praktijken slotenmakers en komt in actie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de malafide praktijken van partijen die zich voordoen als slotenmakers. Zij maken misbruik van consumenten in een noodsituatie door veel te hoge prijzen te rekenen, consumenten agressief te benaderen, slecht werk te leveren en geen contactmogelijkheid te bieden voor klachten. Daarom laat de ACM consumenten weten hoe zij een betrouwbare slotenmaker kunnen vinden. En pakt de ACM de malafide praktijken aan.

Zo heeft de ACM Google verzocht om online advertenties van onbetrouwbare partijen te verwijderen, bedrijven gestopt die klanten doorverwijzen naar onbetrouwbare slotenmakers en websites laten blokkeren. Met deze acties wil de ACM schade voor consumenten voorkomen en oneerlijke concurrentie met betrouwbare slotenmakers tegengaan. Naar een aantal specifieke partijen doet de ACM nog onderzoek. Hieruit kunnen boetes of lasten onder dwangsom volgen.

De afgelopen periode ontving de ACM veel meldingen van consumenten die gedupeerd werden door een onbetrouwbare slotenmaker die zij te hulp riepen in een noodsituatie. Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM: “Gezien de ernst van de problemen hanteren wij een brede aanpak. Het is belangrijk dat consumenten weten dat zij goed moeten opletten als zij de hulp willen inroepen van een slotenmaker als zij buitengesloten zijn.”

Wat is het probleem?

Consumenten die zichzelf buiten sluiten, zoeken op internet een slotenmaker die de deur voor hen kan openen. Via advertenties op internet komen zij gemakkelijk in contact met een partij die zich voordoet als slotenmaker en die voor hoge bedragen (tot wel 8000 euro) de klus uitvoert. Dit komt doordat de bovenste zoekresultaten en advertenties vaak van deze onbetrouwbare partijen zijn. De websites bevatten misleidende informatie of missen belangrijke informatie over het bedrijf achter de advertentie, zodat de consument met zijn klacht nergens terecht kan. Ook ontvangt hij vooraf geen informatie over de kosten die hij mag verwachten. Het gaat om netwerken van personen en bedrijven die steeds van naam, website en telefoonnummer wisselen en professionele verhullingstechnieken toepassen. Daarom zijn de praktijken ook zo hardnekkig.

Een belangrijk onderdeel van de aanpak van de ACM is ook voorlichting aan consumenten via haar consumentenloket ACM ConsuWijzer. Consumenten vinden op www.consuwijzer.nl tips hoe zij een betrouwbare partij kunnen vinden als zij in nood zijn en hulp nodig hebben van een slotenmaker, maar ook van een betrouwbare loodgieter, ongediertebestrijder of lekdetectiebedrijf. Dezelfde onbetrouwbare partijen zijn namelijk ook in deze branches actief.

Wat doet de ACM?

De aanpak van de ACM is erop gericht om te voorkomen dat de consument in nood via de zoekresultaten op zijn telefoon wordt doorgeleid naar een onbetrouwbare slotenmaker. De resultaten:

  • onbetrouwbare slotenmakers kunnen niet langer gebruik maken van Google Advertenties, doordat Google na overleg met de ACM deze advertenties heeft verwijderd en nieuwe advertenties voor deze partijen niet langer toestaat:
  • bedrijven die klanten via telefoon of internet naar slotenmakers doorverwijzen (leadbedrijven) heeft de ACM opgedragen te stoppen met het aanbrengen van klanten bij onbetrouwbare slotenmakers;
  • na signalen van de ACM over het gebruik van valse gegevens bij registraties heeft SIDN domeinregistraties van websites van onbetrouwbare partijen gecontroleerd en geschrapt;
  • de ACM heeft telefoonnummers laten blokkeren van partijen die deze voor malafide praktijken gebruiken.

Bij deze brede aanpak werkt de ACM samen met de politie, SIDN, het CCV en buitenlandse toezichthouders. Ook heeft de ACM nauw contact met fraudeteams van banken en met de brancheorganisatie van slotenmakers.

Zie ook