Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM waarschuwt met Nepshop voor aankopen via social media

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een Nepshop geopend in Amsterdam om consumenten te waarschuwen voor aankopen via social media. Rondom Black Friday ontvangen consumenten veel online aanbiedingen voor Sinterklaas en Kerst. Sommige van deze aanbiedingen komen van nepshops.

Nepshop, Haarlemmerdijk 48, Amsterdam

Nepshop is een pop-up  tentoonstelling over  winkelen via social media. Je verwacht dat het wel goed zit als je online iets koopt. De realiteit is soms anders. Dan ontvang je iets totaal anders dan je had verwacht. Of helemaal niets. Dan denk je gratis een eenmalig proefpakket te bestellen en zit je ineens vast aan een abonnement. En valt incassobrief na incassobrief op de mat.

In de tentoonstelling zijn tien voorbeelden te bekijken van hoe aankopen via social media fout kunnen gaan. Het is belangrijk dat consumenten weten waarop ze moeten letten om te voorkomen dat er iets mis gaat met de aankoop. De belangrijkste tips voor consumenten op ConsuWijzer.nl zijn:

  • Check reviews
  • Betaal achteraf of verzekerd

Webshop of nepshop?

Consumenten kopen steeds meer en steeds vaker online. Ook via social media proberen verkopers consumenten nu te verleiden tot impulsaankopen. Bij het kopen via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder van het product is en onder welke voorwaarden je het koopt. Soms gaat het om een nepshop en ontvang je het bestelde product helemaal niet. Daar kom je pas achter als de pagina waarop je het product kocht verdwenen is. Daardoor wordt het onmogelijk om de aanbieder aan te spreken.

Campagnefilmpje

Als onderdeel van de lopende campagne heeft de ACM een filmpje gemaakt waarin de Nepshop te zien is. Ook de tien online miskopen worden in beeld gebracht. Ook deelden consumenten hun ervaringen: Marije kocht een sportpakje online: “Toen bleek ik ineens een abonnement te hebben afgesloten.” Het voorbeeld van Marije is een van de tien missers die te zien zijn in de Nepshop. In de video zie je ook de andere online miskopen.  

Consumenten kunnen hun ervaringen melden bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. ConsuWijzer geeft ook advies over de vervolgstappen die je kunt zetten.

Zie ook