Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM: verzekeraars mogen gezamenlijke regeling invoeren voor afhandeling autoschades

Verzekeraars mogen samen een regeling invoeren om schades aan motorrijtuigen sneller en eenvoudiger af te handelen. Nu moeten consumenten met een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) de schade vaak zelf verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. Straks kunnen consumenten ook bij de eigen verzekeraar terecht. In dat geval verrekenen verzekeraars de schade onderling. Naar aanleiding van een aantal gesprekken over deze nieuwe regeling met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat het Verbond van Verzekeraars enkele aanpassingen in haar bedrijfsregeling doorvoeren. Die maken het duidelijk dat de consument zelf kan kiezen en zorgen ervoor dat nieuwe verzekeraars makkelijk kunnen toetreden tot de regeling.

Michiel Denkers, directeur Mededinging bij de ACM: “Schadeverzekeraars openen een nieuwe route voor consumenten met een WA-verzekering om motorrijtuigschade te verhalen. Dit kan gedoe en ergernis bij consumenten verminderen over schade aan hun voertuig die door anderen is toegebracht. Dat juichen we toe. Consumenten moeten wel de vrijheid houden om rechtstreeks de schade bij de aansprakelijke verzekeraar te verhalen. Daarbij kunnen ze zich laten begeleiden door een onafhankelijk adviseur of bemiddelaar. Daarnaast moet deze regeling geen toetredingsdrempel zijn voor nieuwe schadeverzekeraars. Zij moeten eenvoudig, op basis van eerlijke en objectieve criteria, bij deze regeling kunnen aansluiten. Beide punten zijn nu door het Verbond van Verzekeraars opgepakt.”

Keuzevrijheid vastleggen in bedrijfsregeling

De ACM vindt het belangrijk dat de routes om schade te verhalen (rechtstreeks bij de verzekeraar van de tegenpartij óf via de eigen verzekeraar) vindbaar en begaanbaar zijn. Dit betekent dat een verzekeraar direct bij de schademelding de consument op deze twee routes moet wijzen en daar ook voldoende informatie over moet geven. Het Verbond van Verzekeraars bevestigt dat keuzevrijheid voor consumenten een belangrijk uitgangspunt is. Consumenten kunnen rekenen op een voortvarende en zorgvuldige afhandeling van schades ongeacht de gekozen route. Het Verbond onderschrijft daarnaast het belang van toegang voor nieuwe schadeverzekeraars tot het onderlinge afhandelingssysteem. Daarom wordt de bedrijfsregeling aangepast die voor alle aangesloten schadeverzekeraars bindend is. De nieuwe regeling gaat waarschijnlijk halverwege 2021 in.

ACM en toezicht op markten

De ACM wil markten goed laten werken voor mensen en bedrijven. Ze handhaaft op verschillende manieren de concurrentieregels. In dit geval wees de ACM op mogelijke risico’s voor de concurrentie en die werden in goed overleg snel weggenomen. Een half jaar na de introductie van de regeling bekijkt de ACM of deze verbeteringen goed werken.