Kruimelpad

Nieuwsbericht

ACM start onderzoek naar vrije keuze van betaalapps voor gebruikers in smartphones

04-12-2020

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar de toegang voor betaalapps tot NFC communicatie ( ‘Near Field Communication’) in onder andere smartphones. NFC communicatie biedt de mogelijkheid om in een winkel contactloos met een smartphone te betalen. De software van sommige smartphones laat alleen de betaalapp van de ontwikkelaar van de software toe tot NFC communicatie. Dat kan de innovatie op het gebied van betaalapps belemmeren en vermindert de keuzevrijheid van consumenten en bedrijven. Dit signaal uit de marktstudie ‘Big Tech in de betaalmarkt’ wordt nu nader onderzocht.

Toezicht op betaalsystemen

De ACM houdt toezicht of bedrijven in de financiële sector zich aan de mededingingsregels houden. Daarnaast ziet de ACM toe op een aantal regels die specifiek gelden voor bedrijven in de financiële sector, waaronder banken en technische dienstverleners. Zo is de ACM ook bevoegd om onderdelen van de Interchange Fee Regulation te handhaven. In deze Europese Verordening staat dat consumenten het recht hebben om in een winkel te kunnen kiezen op welke wijze ze betalen.

De ACM onderzoekt of de beperking van de toegang voor betaalapps tot NFC communicatie deze keuzevrijheid van de gebruiker beperkt. De ACM kan ook tot de conclusie komen dat die regels niet zijn overtreden. Dan stopt het onderzoek. Als de ACM wel een overtreding vindt, kan dat leiden tot een sanctie, zoals een boete.

ACM, concurrentie en innovatie in de digitale economie

De ACM heeft extra aandacht voor de voor- en nadelen van de digitale economie. Innovatie moet niet worden belemmerd en consumenten moeten zelf kunnen kiezen en met vertrouwen producten en diensten kunnen aanschaffen. Door middel van handhaving, marktonderzoeken en voorlichting beoogt de ACM de voordelen van innovatie in de digitale economie te behouden en markten goed te laten werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.