Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM start marktstudie appstores voor mobiele telefoons

De ACM wil meer inzicht krijgen in hoe appaanbieders hun apps in een store krijgen en welke invloed de appstores hebben op het aanbod van apps waar eindgebruikers uit kunnen kiezen. Daarom start de ACM een marktstudie naar de relatie tussen appaanbieders en appstores voor mobiele telefoons. Digitale economie is dit jaar één van de speerpunten van de ACM. De marktstudie naar appstores maakt hier onderdeel van uit.

Waarom deze studie?

De markt voor smartphones en apps heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwassen markt. Een groot deel van het internetverkeer gaat inmiddels via apps. De twee mobiele platforms Android en iOS hebben een stevige positie verworven en het aanbod van apps in de bijbehorende appstores is zeer uitgebreid. Voor appaanbieders is het van belang dat hun apps in deze appstores te vinden zijn, zodat zoveel mogelijk mensen de apps kunnen gebruiken. Als bedrijven eindgebruikers niet met een app op hun smartphone kunnen bereiken worden deze bedrijven mogelijk geschaad in hun mogelijkheden om effectief hun diensten aan te bieden. De belangen van appstores lopen daarbij niet altijd gelijk met de belangen van bedrijven die apps aanbieden, omdat de eigenaars van de appstores zelf ook apps aanbieden. De ACM gaat onderzoeken hoe appstores werken bij het goedkeuren en selecteren van apps (van henzelf en van derden) voor in de stores, en welke invloed dit heeft op het uiteindelijke app-aanbod.

In gesprek

Om een zo breed mogelijk beeld te krijgen van de werking van appstores op mobiele telefoons gaat de ACM  dekomende tijd in gesprek met verschillende Nederlandse en Europese experts op het vlak van het maken van apps, wetenschappers, andere toezichthouders, app-aanbieders en andere mediabedrijven Heeft u informatie over dit onderwerp en wilt u ons helpen bij deze studie? Dan kunt u contact met ons opnemen.

Zie ook