Kruimelpad

ACM start consumentencampagne veilig online winkelen: ‘Eerst checken, dan bestellen’

 

Consumenten doen hun aankopen steeds vaker online. Dit gaat vaak goed, maar soms ook niet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ontvangt bij haar loket ACM ConsuWijzer dagelijks meldingen van consumenten over problemen met een online aankoop. Webwinkels die veel problemen veroorzaken omdat ze zich niet aan de regels houden, pakt de ACM aan. Consumenten kunnen problemen voorkomen door vooraf te checken of de aanbieder wel betrouwbaar is. Daarom start de ACM met de feestdagen in het zicht de campagne: ‘Eerst checken, dan bestellen’ via social media en radio.

Online een product bestellen en pas áchteraf checken of de webshop wel betrouwbaar is? Bijvoorbeeld als de levering wel héél lang duurt? Of als je iets anders ontvangt dan je had besteld? Bijna iedereen heeft wel zo’n ervaring. Bij sommige webwinkels blijkt het dan lastig om in contact te komen met de verkoper om je recht te halen. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Een online aankoop is écht anders dan een aankoop in de winkel. Je hebt vaak al vooruit betaald en kunt niet even de winkel binnenlopen als er iets mis is. Als je vervolgens geen contact krijgt met de verkoper, ben je je geld kwijt. Het is daarom belangrijk dat je eerst de webshop checkt en dan pas bestelt, vooral als je de webshop nog niet kent. Ook kun je problemen voorkomen door achteraf of verzekerd betalen, bijvoorbeeld met een creditcard.”

Wat gaat er mis?

Uit de meldingen van consumenten blijkt dat zij vooral tegen de volgende problemen aanlopen:

  1. de bestelling nooit ontvangen
  2. de bestelling te laat ontvangen
  3. iets ontvangen dat nep of van slechte kwaliteit is

Soms kwamen producten onverwacht uit het buitenland door middel van dropshipping en was terugsturen veel duurder dan verwacht. Ook kregen consumenten die hun aankoop binnen de bedenktijd terugstuurden hun geld niet altijd terug.

Checklist

De meeste mensen weten wel dat ze de betrouwbaarheid van een onbekende webshop vooraf moeten checken. Toch doen ze dit lang niet altijd. Om het risico op een probleem met een online aankoop te beperken, helpt het om de webshop vooraf te checken. Zeker als het gaat om een webshop waar je nog niet eerder iets hebt besteld. Ook al wordt de webshop aangeraden op social media of liggen de prijzen nét iets lager dan bij andere webshops. Consumenten kunnen voor hun aankoop een aantal zaken checken: reviews, betaalopties, contactinformatie, KvK-inschrijving. ‘Eerst checken, dan bestellen’ is ons advies.

Toezichthouder ACM

De ACM houdt toezicht op de naleving van de consumentenregels. Er zijn in Nederland ruim 60.000 webshops actief en online shoppen kent geen grenzen. Een webshop starten is laagdrempelig en vergt weinig investering of diploma’s. De ACM licht ondernemers voor die een webshop willen starten over de regels die gelden. De ACM treedt ook regelmatig op tegen webshops die de regels overtreden. Als consumenten webshops vooraf checken op hun betrouwbaarheid kunnen zij problemen voorkomen en maken onbetrouwbare aanbieders minder kans. Klachten over onbetrouwbare webshops ontvangt de ACM graag.

Loket ACM ConsuWijzer

ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM. Je kunt daar gratis terecht met vragen over je rechten als consument. Je krijgt antwoord via de mail, social media of telefoon. We leggen je dan uit waar je recht op hebt en hoe je iets zelf kunt oplossen.