Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM start campagne consumentenrechten: Je hebt meer rechten dan je denkt

Dagelijks ontvangt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij haar consumentenloket ACM ConsuWijzer meldingen en vragen van consumenten over hun rechten. Uit de 73.000 gesprekken die de ACM ieder jaar voert met consumenten, blijkt dat zij vrijwel altijd meer rechten hebben dan ze vooraf dachten. Daarom start de ACM vandaag met de campagne ‘Je hebt meer rechten dan je denkt’. Via social media richt ACM ConsuWijzer zich tot jongeren met korte video’s waarin de belangrijkste consumentenrechten worden uitgelicht, zoals garantie en bedenktijd.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Het is echt jammer als je als consument niet op de hoogte bent van je rechten. Soms kun je toch nog van je aankoop af en dat kan veel geld schelen. Met deze campagne willen we jongeren hierover aan het denken zetten. Als je je rechten bij ACM ConsuWijzer checkt, kom je erachter dat je vaak meer rechten hebt dan je denkt.”

Campagne ‘Je hebt meer rechten dan je denkt’

Uit de meldingen bij ACM ConsuWijzer blijkt dat mensen vaak iets kopen zonder dat ze weten welke rechten ze hebben als het mis gaat. Zo kun je geld mislopen omdat je niet wist dat je nog van de aankoop af kunt of dat je het product gratis kunt laten repareren. Daarom is het goed om een aantal basis consumentenrechten te kennen. Want vaak heb je meer rechten dan je denkt.

In drie korte video’s geven we jongeren via social media uitleg over hun rechten in de volgende situaties:

  • Ben je niet blij met je online aankoop? Dan heb je in de meeste gevallen 14 dagen bedenktijd. Omdat je de aankoop voordat je het bestelde niet kon bekijken, aanraken of uitproberen, heb je recht op je geld terug. Ook als het in de sale was. En ook als je het bij een bedrijf op social media kocht.
  • Komt je product stuk aan? Dan heb je recht op vervanging. Gratis! Want jij hoeft geen kosten te maken voor iets dat niet jouw schuld is.
  • Is je product te snel stukgegaan? En is dit niet jouw schuld? Dan moet de verkoper het voor je oplossen. Dus repareren of vervangen of anders je geld teruggeven. Want je hebt recht op een goedwerkend product, vaak zelfs ná de garantieperiode.

Kortom: je hebt meer rechten dan je denkt. Weet je niet hoe het in jouw situatie zit? Check het dan gratis bij ACM ConsuWijzer.

Bekijk de campagnepagina en video's op ACM ConsuWijzer

Download het campagnemateriaal

7 mythes over consumentenrechten (PDF)

Over ACM ConsuWijzer

ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de overheid. Heb je een vraag over jouw rechten als consument? Dan beantwoorden wij deze gratis via onze website, social media of telefoon. We leggen je dan uit waar je recht op hebt en hoe je iets zelf kunt oplossen.