Kruimelpad

Nieuwsbericht

ACM spreekt kledingmerk BALR. aan op fouten bij online kortingsactie

18-06-2018

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft kledingmerk BALR. op de vingers getikt. Dit gebeurde nadat het bedrijf een deel van zijn klanten had gemeld dat zij hun bestelling bij de webwinkel niet konden terugsturen omdat zij  gebruik hadden gemaakt van een eenmalige kortingscode. De ACM ontving hier in korte tijd veel klachten over. Consumenten hebben bij internetaankopen bijna altijd het recht om binnen 14 dagen van hun aankoop af te zien. Zij hoeven daarvoor geen reden aan te geven. Na de gesprekken met de ACM heeft het bedrijf zijn klanten laten weten dat zij hun aankopen desgewenst alsnog mogen terugsturen.

Wat was er aan de hand?

BALR. is een merk dat kleding, reis- en lifestyleproducten verkoopt. BALR. had een kortingscode gedeeld onder medewerkers en hun vrienden. Zij konden daarmee 60% korting krijgen op hun online aankopen. Omdat deze kortingscode op een openbare website terecht kwam, kon iedereen deze code gebruiken. Consumenten die iets met deze code hadden besteld en wilden retourneren kregen te horen dat dit niet kon. Het ging volgens BALR. namelijk om een eenmalige actie waarvoor het retourrecht niet gold. Dit mag niet. Bij internetaankopen heb je als klant altijd een bedenktijd van 14 dagen om de koop te ontbinden en daarna 14 dagen om de bestelling terug te sturen. Dit recht geldt  ook als het gaat om speciale acties.