ACM sluit zich aan bij collectief tegen helpdeskfraudeurs
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) sluit zich aan bij het vandaag gestarte publiek-private collectief dat strijdt tegen internationale helpdeskfraude. Binnen dit samenwerkingsverband gaat de overheid met banken, telecomaanbieders en leveranciers van besturingssystemen en software werken aan maatregelen om deze oplichtingspraktijken te verstoren en te voorkomen.
Helpdeskfraude
Bij helpdeskfraude worden consumenten vaak vanuit India gebeld door fraudeurs die zich uitgeven voor helpdeskmedewerkers van grote bekende bedrijven zoals Microsoft. Deze fraudeurs weten zich via verschillende werkwijzen toegang te verschaffen tot de computer van de consument waarna zij geld van diens bankrekening afboeken en dit snel wegsluizen. Nederland telde in 2017 bijna 2.000 slachtoffers van helpdeskfraude die in totaal voor bijna 6 miljoen euro zijn opgelicht.
Nederlandse telefoonnummers
Regelmatig lijkt het of de buitenlandse oplichters bellen met een Nederlands telefoonnummer omdat dit op het scherm verschijnt. De criminelen bellen echter nog steeds vanuit het buitenland. Dit zogenaamde ‘spoofen’ van Nederlandse nummers is verboden volgens de Telecommunicatiewet. De ACM houdt hier toezicht op.
De ACM waarschuwt consumenten voor helpdeskfraude via haar consumentenloket ConsuWijzer.