Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM maant webwinkel Wearpods gedupeerde consumenten terug te betalen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft webwinkel www.wearpods.nl aangesproken omdat het de regels overtrad die consumenten beschermen bij online aankopen. Wearpods verkocht online draadloze oordopjes die het rechtstreeks uit China importeerde. Het bedrijf richtte zich vooral op jonge consumenten.

Bekende influencers werden ingezet voor de promotie. Consumenten klaagden bij ACM ConsuWijzer en het programma #BOOS dat zij hun bestelling veel te laat of helemaal niet ontvingen. En als ze de oordopjes wel ontvingen, bleken ze niet te voldoen aan de beschrijving op de site. De webwinkel Wearpods is gestopt met de verkoop. De ACM heeft de eigenaar van Wearpods gemaand consumenten die wel hebben betaald maar hun bestelling nooit hebben ontvangen, hun geld zo snel mogelijk terug te betalen en de nog lopende klachten op te lossen.

Webwinkel levert niet of veel te laat

Webwinkel www.wearpods.nl gaf vage of onjuiste informatie over de levertijden van de draadloze oordopjes. De levertijd was in de praktijk veel langer dan op de website werd beloofd. Het bedrijf liet de producten rechtstreeks uit China komen en hield zelf geen voorraad aan. Dit wordt ‘dropshipping’ genoemd. Hierdoor ontvingen consumenten hun bestelling veel later dan verwacht of zelfs helemaal niet. Ook gaf de webwinkel onjuiste informatie over de eigenschappen van de oordopjes.

Consumenten mogen er vanuit gaan dat het product dat zij bestellen, overeen komt met het product dat online wordt getoond en beschreven. In de praktijk bleek de kwaliteit echter veel lager dan verwacht. Daarbij kwam dat consumenten het product niet binnen de bedenktijd konden retourneren, omdat de website hierover onjuiste informatie gaf. Ook was de klantenservice onvoldoende. De webwinkel reageerde niet of niet inhoudelijk op e-mails en de reactie liet veel langer op zich wachten dan de beloofde 24 uur.

De website van Wearpods is niet meer actief. Omdat gedupeerde consumenten nog op hun geld wachten, roept de ACM de eigenaar van webwinkel Wearpods op om hen zo snel mogelijk terug te betalen en de nog lopende klachten op te lossen. Als de website weer actief wordt en de eigenaar van Wearpods daarmee opnieuw de consumentenregels overtreedt, zal de ACM handhavend optreden. Zo kan de ACM een last onder dwangsom of een boete opleggen van maximaal 900.000 euro per overtreding. De ACM blijft de situatie monitoren, onder andere aan de hand van klachten bij haar loket ACM ConsuWijzer.

Dropshipping

Er zijn steeds meer partijen op internet actief die geen eigen voorraad aanhouden, maar hun producten rechtstreeks uit bijvoorbeeld China importeren. Dit mag, maar zij moeten zich net als alle webwinkels aan de regels houden die consumenten beschermen. Zo moeten zij consumenten correct en volledig informeren over de aard van het product, de kosten en de levertijd. Ook moeten zij het retourrecht bieden en informatie over waar de consument met vragen en klachten terecht kan. Als de webwinkel de bestelling niet binnen de afgesproken termijn kan leveren, moet het de consument daarvan op de hoogte stellen. De consument mag de aankoop dan ontbinden. Het bedrijf moet de consument dan direct zijn geld terugbetalen. Daarnaast mag de consument altijd binnen 14 dagen na ontvangst zijn online aankoop terugsturen. Hij moet dan zijn geld binnen 14 dagen terugkrijgen.

Snelle aanpak van consumentenproblemen

De ACM heeft verschillende instrumenten tot haar beschikking om consumentenproblemen op te lossen. In dit geval kiest de ACM ervoor om het bedrijf aan te spreken om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. De ACM heeft niet de bevoegdheid om individuele compensatie van consumenten af te dwingen. De ACM kan wel na onderzoek een boete of een last onder dwangsom aan de onderneming opleggen.

Zie ook