Kruimelpad

Nieuwsbericht

ACM houdt toezicht op Europese regels geoblocking

22-02-2019

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is per 23 februari aangewezen als toezichthouder op de regels voor geoblocking. Deze regels zijn sinds begin december van kracht en zorgen ervoor dat consumenten overal in de Europese Unie onder dezelfde voorwaarden hun aankopen kunnen doen. Een ondernemer mag geen onderscheid maken tussen consumenten en bedrijven uit verschillende landen.

Wat is ‘geoblocking’?

Geoblocking houdt in dat een ondernemer klanten ongelijk behandelt op basis van hun nationaliteit of verblijfplaats. Dit gebeurt als klanten geen toegang krijgen tot een website of automatisch worden doorgeleid naar een andere versie van de website. Of als zij producten en diensten niet kunnen kopen onder dezelfde voorwaarden. Geoblocking gebeurt meestal online, maar komt ook elders voor, bijvoorbeeld bij autoverhuurbedrijven of attractieparken. De regels staan uitgelegd op acm.nl en consuwijzer.nl .

Wat gaat de ACM doen?

Omdat consumenten overal in de Europese Unie onder dezelfde voorwaarden online hun aankopen moeten kunnen doen, treedt de ACM op tegen ondernemers die zich niet houden aan de regels van geoblocking. Ondernemers die zich niet aan de regels houden riskeren een boete van maximaal 900.000 euro per overtreding. Bij overtredingen door buitenlandse ondernemingen zal de ACM samenwerken met andere Europese toezichthouders.

De ACM roept ondernemers en consumenten op om een melding te doen als zij last hebben van bedrijven die zich niet aan de regels houden.