Kruimelpad

Nieuwsbericht

ACM grijpt in bij misbruik doorschakeldienst Telinfo

07-01-2019

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft twee telefoonnummers van doorschakeldienst Telinfo ingetrokken nadat misbruik werd geconstateerd. Gedupeerde consumenten krijgen hun geld terug.

Telinfo liet bellers standaard bijna 10 minuten in de wacht staan. Vaak werd daarna de verbinding verbroken, soms werd wel doorverbonden. Consumenten die tussen 7 september 2018 en 3 oktober 2018 gebeld hebben naar nummers van Telinfo, krijgen hun telefoonkosten terug van hun telecomaanbieder. Hiervoor hoeven de gedupeerde consumenten zelf niets te doen. In totaal gaat het om enkele duizenden telefoontjes.

Henk Don, bestuurslid van de Autoriteit Consument & Markt (ACM): “Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat een exploitant ze niet onnodig lang aan de lijn houdt en dat daadwerkelijk een dienst wordt aangeboden. Ze moeten weten waar ze aan toe zijn voordat het gesprek start. Dat was hier niet het geval. We zijn daarom blij dat we ervoor kunnen zorgen dat gedupeerde bellers hun geld terugkrijgen.“

Klachten

Telinfo bood doorschakeldiensten aan met een tarief per minuut. De ACM startte een onderzoek naar aanleiding van meerdere signalen. Na onderzoek bleek dat sprake was van misbruik; bellers stonden standaard bijna tien minuten in de wacht en betaalden voor die minuten. Toen dat werd geconstateerd zijn de nummers direct uit de lucht gehaald, om verder misbruik te voorkomen.

Terugbetalen gebeurt automatisch

Hoewel de telecombedrijven niet schuldig zijn aan het misbruik, bepaalt de wet dat zij verantwoordelijk zijn voor het terugbetalen van de onterecht geïnde bedragen aan de consument. Terugbetalen gebeurt automatisch, contact opnemen met de telecomaanbieder is niet nodig.