Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM controleert nieuwe regels doorschakeldiensten en trekt onjuist gebruikte 0906-nummers in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft sinds het ingaan van striktere regels voor doorschakeldiensten 163 telefoonnummers uit de 0906-nummerreeks ingetrokken. De komende weken trekt de ACM er nog eens zo’n 250 in.

Op verzoek van de ACM heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat de regels voor doorschakeldiensten eind vorig jaar aangescherpt. De regels zijn aangepast vanwege het terugkerende probleem van onverwacht hoge telefoonkosten doordat mensen niet door hebben gehad dat ze een nummer hebben gebeld dat hen tegen betaling doorschakelt naar andere nummers. In de nieuwe regels is doorschakelen via 0906-nummers verboden. Ook voor het aanbieden van andere telefoondiensten zijn de regels verduidelijkt of aangescherpt.

Strenge controles

Na het aankondigen van strenge controles heeft de ACM 153 nummers ingetrokken uit de 0906-reeks, op verzoek van de nummerhouders en nummergebruikers. Bij het controleren van alle 1657 actieve 0906-nummers heeft de ACM overtredingen vastgesteld bij 10 nummers en heeft ook die nummers ingetrokken.

Niet volgens bestemming

De ACM heeft inmiddels alle 0906-nummers gecontroleerd. Deze nummers mogen worden gebruikt voor gratis of betaalde informatiediensten. Bij controle bleek dat er op circa 250 nummers geen dienst wordt aangeboden. Dit betekent dat de nummers niet volgens hun bestemming worden gebruikt. Die nummers trekt de ACM daarom in. Dat voorkomt dat ze later alsnog voor een verboden (doorschakel)dienst worden gebruikt. De ACM rondt de komende tijd ook het controleren af van alle informatienummers die beginnen met 18. Deze nummers mogen worden gebruikt voor abonnee-informatiediensten waar bellers telefoonnummers en openbaar beschikbare informatie over een abonnee kunnen opvragen, zoals het adres of de bereikbaarheid van een bedrijf of instelling.

Misleiding aanpakken

“Met de aangepaste regels kunnen we misleiding via doorschakeldiensten veel beter aanpakken. Dat voorkomt veel ergernis en onnodig hoge belkosten bij consumenten en bedrijven”, zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. “We zijn kritisch bij het uitgeven van telefoonnummers en we blijven controleren of de regels worden nageleefd.”

Voor wie een betaald informatienummer belt, blijft het belangrijk om alert te zijn. Let erop dat in ieder geval duidelijk is om wat voor dienst het gaat, wat die dienst kost en wie de aanbieder is. Wie vermoedt dat een betaalde informatiedienst niet aan de regels voldoet, kan dat melden via ACM ConsuWijzer.

Zie ook