Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM beboet Volkswagen voor misleiding bij dieselaffaire

 

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vastgesteld dat Volkswagen AG (Volkswagen) consumenten heeft misleid bij de verkoop van haar dieselauto’s met type EA 189-motor. Volkswagen prees deze auto’s aan als milieuvriendelijk, terwijl de resultaten van de emissietests met behulp van verboden software waren gemanipuleerd. Omdat de ACM oneerlijke handelspraktijken heeft vastgesteld legt de ACM aan Volkswagen een boete van EUR 450.000 op. Dit is de maximale boete die de ACM in dit geval kan opleggen.

Wat heeft de ACM onderzocht?

De Consumentenbond heeft de ACM vorig jaar gevraagd onderzoek te doen naar Volkswagen. De ACM heeft vervolgens onderzocht of het bedrijf consumenten heeft misleid. De ACM heeft vastgesteld dat Volkswagen in de periode 2009 tot 2015 consumenten heeft misleid over de belangrijkste kenmerken van het product. Hierdoor hebben consumenten mogelijk een andere beslissing genomen dan wanneer ze wél de juiste informatie hadden ontvangen. De dieselauto’s met type EA 189-motor van de merken Volkswagen, Audi, ŠKODA en Seat werden als duurzaam en milieuvriendelijk gepresenteerd, terwijl de testuitkomsten niet betrouwbaar waren door de ingebouwde software. Door het gebruik van manipulatiesoftware heeft Volkswagen ook in strijd gehandeld met de vereisten van professionele toewijding. Bovendien stelde Volkswagen ten onrechte dat de auto’s voldeden aan de goedkeuringseisen voor toelating op de Europese markt. Omdat de verschillende overtredingen zijn terug te voeren op één feit, namelijk het installeren van de manipulatiesoftware, kan de ACM het bedrijf hiervoor slechts één boete van 450.000 euro opleggen.

Cateautje Hijmans van den Bergh, ACM-bestuurslid: “Wij hebben vastgesteld dat Volkswagen Nederlandse consumenten heeft misleid over de uitstoot van schadelijke stoffen. Hiervoor leggen wij Volkswagen nu een boete op. Wij geven hiermee een duidelijk signaal af. Consumenten hebben recht op betrouwbare informatie.”

Hoe nu verder?

Tegen dit besluit van de ACM kan Volkswagen beroep aantekenen. Consumenten die menen schade te hebben ondervonden van de oneerlijke handelspraktijken van Volkswagen kunnen hun claim indienen bij het bedrijf.

Voor consumenten

Lees het nieuwsbericht op de website van ConsuWijzer

Zie ook

Meer in deze zaak