Kruimelpad

Reizen en vakanties verkopen

Pakketreizen aanbieden: boekingen vanaf 1 juli 2018

Verkoopt uw bedrijf pakketreizen aan consumenten? Vanaf 1 juli 2018 gelden de volgende wettelijke regels.

Wat is een pakketreis?

Een pakketreis duurt minimaal 24 uur of bevat minimaal 1 overnachting. Hij bestaat uit minimaal 2 reisdiensten. Als reisdiensten tellen mee:

  • vervoer, zoals een vlucht of treinreis
  • een huurvoertuig, zoals een auto of motor
  • verblijf, zoals een hotelkamer of appartement
  • een toeristische dienst, zoals een sportwedstrijd of attractiepark

Het maakt niet uit of u de reisdiensten alleen aanbiedt, of samen met een andere reisaanbieder. Reisdiensten vormen een pakketreis in de volgende gevallen:

  • De consument kiest, boekt en betaalt de reisdiensten samen bij 1 verkooppunt.
  • De consument boekt de reisdiensten voor 1 gezamenlijk prijs of totaalprijs.
  • U prijst de reisdiensten aan als bijvoorbeeld pakketreis, all-inclusive, package deal, combinatiereis of all-in-arrangement.
  • U laat de consument eerst een overeenkomst sluiten en dan een reis samenstellen uit een selectie van reisdiensten.
  • De consument boekt bij u een reisdienst, u stuurt zijn gegevens door naar een andere reisaanbieder, en de consument boekt bij hem binnen 24 uur een volgende reisdienst, waarbij hij zijn gegevens opnieuw moet invullen.

Wilt u weten wat het verschil is tussen een pakketreis en een gekoppeld reisarrangement (GRA)? En welke verplichtingen u daarbij hebt? Gebruik de tool van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat .

Wat zijn uw verplichtingen bij pakketreizen?

Bij een pakketreis hebben reizigers meer rechten dan bij losse reisdiensten. U moet:

Annulering en aanpassing van pakketreizen

Consumenten mogen hun pakketreis wijzigen of annuleren. Zelf mag u alleen onder strikte voorwaarden opzeggen of wijzigen. Hieronder leest u waar u op moet letten.

Opties op pakketreizen

U bepaalt zelf of consumenten op een pakketreis een optie kunnen nemen. En binnen welke termijn ze de reis dan gratis kunnen annuleren. Biedt u deze mogelijkheid aan? Vertel consumenten dan vooraf wat u doet als de termijn afloopt en u niets van ze hebt gehoord: annuleren of boeken.