Pakketreizen aanbieden
Wat is een pakketreis?
Een pakketreis duurt minimaal 24 uur of bevat minimaal 1 overnachting. Hij bestaat uit minimaal 2 reisdiensten. Als reisdiensten tellen mee:
- vervoer, zoals een vlucht of treinreis
- een huurvoertuig, zoals een auto of motor
- verblijf, zoals een hotelkamer of appartement
- een toeristische dienst, zoals een sportwedstrijd of attractiepark
Het maakt niet uit of u de reisdiensten alleen aanbiedt, of samen met een andere reisaanbieder. Reisdiensten vormen een pakketreis in de volgende gevallen:
- De consument kiest, boekt en betaalt de reisdiensten samen bij 1 verkooppunt.
- De consument boekt de reisdiensten voor 1 gezamenlijk prijs of totaalprijs.
- U prijst de reisdiensten aan als bijvoorbeeld pakketreis, all-inclusive, package deal, combinatiereis of all-in-arrangement.
- U laat de consument eerst een overeenkomst sluiten en dan een reis samenstellen uit een selectie van reisdiensten.
- De consument boekt bij u een reisdienst, u stuurt zijn gegevens door naar een andere reisaanbieder, en de consument boekt bij hem binnen 24 uur een volgende reisdienst, waarbij hij zijn gegevens opnieuw moet invullen.
Als u de onderdelen van de reis niet als 1 pakket aanbiedt, kan het een gekoppeld reisarrangement (GRA) zijn.
Wat zijn uw verplichtingen bij pakketreizen?
Bij een pakketreis hebben reizigers meer rechten dan bij losse reisdiensten. U moet:
Annulering en aanpassing van pakketreizen
Consumenten mogen hun pakketreis wijzigen of annuleren. Zelf mag u alleen onder strikte voorwaarden opzeggen of wijzigen. Hieronder leest u waar u op moet letten.
Opties op pakketreizen
U bepaalt zelf of consumenten op een pakketreis een optie kunnen nemen. En binnen welke termijn ze de reis dan gratis kunnen annuleren. Biedt u deze mogelijkheid aan? Vertel consumenten dan vooraf wat u doet als de termijn afloopt en u niets van ze hebt gehoord: annuleren of boeken.