Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Kabels in privégrond

Wil een telecomaanbieder kabels of een netwerkaansluitpunt in uw grond of gebouw aanleggen? Dan moet u dit soms toestaan. De aanbieder mag pas starten met de aanleg als u het met elkaar eens bent. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u ons vragen om een beslissing te nemen.

Snel naar:

Voorwaarden voor aanleg

Telecomaanbieders moeten kabels zoveel mogelijk in openbare grond aanleggen. Op privégrond mag de aanbieder kabels tussen centrales aanleggen. Maar kabels in gebouwen of in de grond bij een woning mag hij alleen aanleggen onder deze 3 voorwaarden:

  • De aanleg van de kabel is nodig om iemand aan te sluiten op het telecomnetwerk. Vaak de buren.
  • Het gaat om een aansluitkabel. Dat is de kabel die vanaf de openbare grond naar een gebouw of woning loopt.
  • Het is redelijkerwijs niet mogelijk om de kabel over de openbare grond aan te leggen. De aanbieder moet dit kunnen aantonen.

Geen recht op een vergoeding

U heeft geen recht op een vergoeding voor de aanleg van kabels in uw eigendom. Na de werkzaamheden moet de aanbieder uw grond of gebouw wel weer netjes in de oude staat terugbrengen. En hij moet er voor zorgen dat u zo min mogelijk last heeft van de kabel. Schade ontstaan door de werkzaamheden moet de aanbieder aan u vergoeden. Komt u hier samen niet uit? Dan kunt u de kantonrechter vragen om een beslissing.

Start werkzaamheden na overeenstemming

De telecomaanbieder moet u eerst een brief sturen waarin hij uitlegt wat voor werkzaamheden hij wil uitvoeren. Daarna moet u proberen om het met elkaar eens te worden over:

  • de plaats
  • het tijdstip en
  • de uitvoering van de werkzaamheden

Pas als u overeenstemming heeft, mag de aanbieder beginnen met de werkzaamheden.

Beslissing ACM bij meningsverschillen

Zijn er 2 maanden voorbij en heeft u geen overeenstemming bereikt? Dan kunt u ons vragen om een beslissing. Wij beoordelen of u de werkzaamheden moet toestaan. En wij nemen een besluit over de plaats, het tijdstip en de wijze van uitvoering van de werkzaamheden. In veel gevallen nemen wij binnen 4 maanden een besluit. Dit kan langer duren wanneer het geschil ingewikkeld is.

Dien uw verzoek binnen 2 weken bij ons in. Ook de aanbieder kan een verzoek doen.

Verplaatsen van kabels

U kunt de telecomaanbieder vragen om de kabels of het netwerkaansluitpunt te verplaatsen. Bijvoorbeeld als u gaat verbouwen. De aanbieder moet dit zo snel mogelijk doen. In ieder geval binnen 16 weken. U mag dit niet zelf doen. De kabels en aansluiting zijn eigendom van de aanbieder.

Kosten voor de verplaatsing

De telecomaanbieder betaalt de kosten voor een noodzakelijke verplaatsing. Een verplaatsing is noodzakelijk als er bij een verbouwing kans is op beschadiging van de aansluiting en kabels. U kunt door dit risico de verbouwing niet uitvoeren.

Als de verplaatsing niet noodzakelijk is, dan betaalt u de kosten zelf. Bijvoorbeeld als u de huidige plek van de aansluiting onhandig vindt. Of niet mooi. Vraag uw aanbieder wat het kost om de aansluiting of de kabels te verplaatsen. Uw aanbieder mag niet meer vragen dan de werkelijk gemaakte kosten.

Bent u het niet eens over wie er moet betalen voor de verplaatsing? Of over de hoogte van de kosten? Als u er samen niet uit komt, dan kunt u de kantonrechter vragen om een beslissing. U kunt hiervoor geen geschilbeslechting bij ons aanvragen.

Bronnen