Wat doet de ACM op de telecommunicatiemarkt?
Mobiel bellen, online winkelen, digitaal bankieren en app'en. Via hun smartphone of tablet zijn consumenten vaker en overal online. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) heeft steeds meer invloed op het dagelijks leven. Niet alleen consumenten maken gebruik van ICT-toepassingen. Steeds meer machines gaan met elkaar communiceren. Daardoor zijn meer internetverbindingen nodig. Voor bijvoorbeeld slimme meters, zorg op afstand en nauwkeurig bemesten van landbouwgrond. Aanbieders van deze producten en diensten willen een goede kwaliteit verbinding. Het is daarom belangrijk dat telecom- en kabelbedrijven investeren in de kwaliteit van hun netwerk. Tegelijkertijd brengt het internet ook risico's met zich mee. Bijvoorbeeld als cookies en apps stiekem surfgedrag of andere gegevens gebruiken.
Meer keuze dankzij toegang tot telecomnetwerken
Bedrijven hebben toegang tot de infrastructuur van telecomaanbieders. Zo hoeven ze zelf geen kabels en leidingen aan te leggen om diensten aan te bieden aan klanten. Of het nu gaat om internetabonnementen aan consumenten of zakelijke netwerkdiensten aan bedrijven. Hierdoor ontstaat meer concurrentie tussen dienstenaanbieders en krijgen klanten meer keuze. De ACM regelt deze toegang. Wij onderzoeken wie de sterkste telecomaanbieder is en wij verplichten deze zijn netwerk open te stellen. Op dit moment is dat KPN. Op het netwerk van Ziggo/Vodafone zijn namelijk lang niet alle bedrijven aangesloten. Samen met alle marktspelers bepalen wij de tarieven en de voorwaarden voor toegang tot het netwerk van KPN. Waarbij we ruimte laten voor KPN om te investeren in nieuwe technieken, zoals glasvezel.
Een open en veilig internet
De ACM werkt aan een open en veilig internet. Met 'open' bedoelen we dat internetaanbieders verschillende vormen van internetverkeer gelijk moeten behandelen. Dit heet netneutraliteit. Dit betekent: niet blokkeren, niet onnodig beperken en er geen verschillende tarieven voor rekenen. Ze mogen bepaalde diensten dus niet duurder, maar ook niet goedkoper of gratis aanbieden. Door het dataverbruik bij een bepaalde dienst gratis aan te bieden wordt een consument beïnvloed in zijn keuzes op het internet. Daarom dwingen wij aanbieders hier mee op te houden. Surfen op het internet kan risico’s met zich meebrengen. Bijvoorbeeld via cookies die zonder toestemming op uw computer worden geplaatst. Wij geven voorlichting aan consumenten om ze bewust te maken van de gevaren op het internet. En we treden op tegen bedrijven die zonder toestemming cookies plaatsen of spam versturen.