Kies bewust welk informatienummer u aanvraagt
De ACM beheert de nationale nummervoorraad. U kunt informatienummers bij de ACM aanvragen. Dat kan als bedrijf, instelling of particulier.
Welke informatienummers zijn er en welk informatienummer past het beste bij mijn dienst?
U kunt kiezen uit de volgende informatienummers:
0900-nummers voor serieuze diensten
0900-nummers zijn bedoeld voor serieuze informatie. Ook mag u een gratis klantenservice aanbieden. U mag een 0900-nummer niet gebruiken voor amusement of voor een sekslijn. En ook niet voor betaalde doorschakeldiensten of betaaldiensten.
0909-nummers voor amusement
0909-nummers zijn bedoeld voor amusement, zoals spelletjes, prijsvragen en horoscopen. U mag een 0909-nummer ook gebruiken voor serieuze informatie. Maar niet voor een sekslijn. En ook niet voor betaalde doorschakeldiensten of betaaldiensten.
0906-nummers voor sekslijnen
0906-nummers worden gebruikt voor sekslijnen. Maar u mag ze ook voor serieuze diensten of amusement gebruiken. U mag ze niet voor betaalde doorschakeldiensten of betaaldiensten gebruiken.
0800-nummers voor gratis informatie
Wilt u dat bellers u gratis kunnen bellen? Vraag dan een 0800-nummer aan. U rekent niets voor uw dienst. En u betaalt de gebruikelijke belkosten van de beller. Lees meer over 0800-nummers.
18xy-nummers voor abonnee-informatiediensten
18xy-nummers zijn bedoeld voor abonnee-informatiediensten. Bij een abonnee-informatiedienst kunnen bellers telefoonnummers opvragen. U moet in ieder geval telefoonnummers van abonnees doorgeven. Daarnaast mag u openbare algemene informatie geven. U mag bellers onder bepaalde voorwaarden ook doorschakelen als zij daar duidelijke toestemming voor geven.
Geen misbruik van het tarief van het informatienummer
U mag het tarief van een informatienummer niet misbruiken. Let daarom op de volgende punten:
- Duidelijke en volledige informatie. Aan het begin van het gesprek vertelt u duidelijk hoeveel het bellen naar het informatienummer kost, wie u bent en welke dienst u levert. De beller moet genoeg informatie krijgen om een goede afweging te maken of hij aan de lijn wil blijven of niet. Ook in advertenties en op uw website geeft u deze informatie duidelijk aan.
- Wachttijd bij een tarief per minuut. Rekent u een tarief per minuut? En moet de beller wachten? Dan moet u dit aan de beller melden, zodat hij weet hoe lang de wachttijd is.
- Informatie of dienst leveren. U moet de aangeboden informatie of dienst echt leveren.
- Tarieven en tariefmelding. U moet zich aan de regels voor tarieven en tariefvermelding houden.
Hoeveel betaal ik aan de ACM voor de toekenning van een informatienummer?
Informatienummer | U betaalt bij een aanvraag eenmalig | U betaalt daarna per jaar toezichtkosten |
---|---|---|
Kort informatienummer |
115* euro per nummer | 44* euro per nummer |
Lang informatienummer |
59* euro per nummer | 22* euro per nummer |
* dit tarief wordt jaarlijks aangepast
De kosten die u per jaar betaalt, zijn voor het hele kalenderjaar. Heeft u het informatienummer ná 1 januari aangevraagd? Dan moet u voor het hele jaar toezichtkosten betalen.