Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Marktonderzoek telecomaanbieders

Wij kunnen de telecommarkten onderzoeken. Is er een dominante aanbieder? Dan leggen we die aanbieder verplichtingen op in een marktanalysebesluit.

Proces van een marktanalysebesluit

We volgen 5 stappen als we een marktanalysebesluit opstellen.

1 Onderzoek van de markt

We bepalen over welke markt we het precies hebben. Welke diensten concurreren met elkaar? Is dat op nationaal, regionaal of lokaal niveau? Dan onderzoeken we of 1 aanbieder dominant is. Leidt zo’n machtspositie tot concurrentieproblemen? Dan maken we een ontwerp marktanalysebesluit. Daarin staat welke verplichtingen we willen opleggen aan die aanbieder.

2 Nationale consultatie

We nodigen belanghebbenden uit om op het ontwerpbesluit te reageren. Ze kunnen schriftelijk of mondeling hun zienswijze geven. De zienswijzen van belanghebbenden nemen we op in het besluit. Dat kan voor ons reden zijn om de conclusies in het ontwerpbesluit aan te passen.

3 Europese notificatie

We sturen het ontwerpbesluit aan de Europese Commissie (EC). De EC heeft 1 maand om te reageren. Als de EC het met ons eens is, verwerken wij eventuele opmerkingen van de EC in het besluit. Daarna stellen we het definitieve besluit vast.

4 Onderzoek door de Europese Commissie

Is de EC het niet met ons eens? Dan kan de EC een onderzoek starten. De collega-toezichthouders in BEREC geven advies aan de EC. Als de EC oordeelt dat ons besluit niet voldoet aan de Europese regels, dan kan de EC ons besluit blokkeren. Dan moeten wij de marktanalyse opnieuw uitvoeren.

5 Publicatie definitief marktanalysebesluit

Wij publiceren het definitieve marktanalysebesluit op onze website. Daarmee treedt het in werking. Soms moeten wij de verplichtingen die erin staan, uitwerken in een uitvoeringsbesluit.

Handhaven van een marktanalysebesluit

Vanaf de publicatie volgen wij of de dominante aanbieder zich houdt aan de opgelegde verplichtingen. Doet hij dat niet? Dan kunnen we boetes opleggen van maximaal 10% van de omzet die te maken heeft met de overtreding.

Andere aanbieders mogen de dominante aanbieder houden aan zijn verplichtingen. Soms komen ze er samen niet uit, dan kunnen ze ons om een beslissing vragen. Als het nodig is leggen we de dominante aanbieder een dwangsom op. Zo dwingen we hem zich te houden aan zijn verplichtingen.

Als u het niet eens bent met een marktanalysebesluit

Belanghebbenden kunnen in beroep gaan tegen een marktanalysebesluit bij het College van beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Tegen een uitspraak van het CBb is geen hoger beroep mogelijk.