De ACM analyseert elke 3 jaar de telecommarkten. Is er een dominante aanbieder? Dan leggen we die aanbieder verplichtingen op in een marktanalysebesluit.
Hoe komt de ACM tot een marktanalysebesluit?
We volgen 5 stappen als we een marktanalysebesluit opstellen.
1. Analyse van de markt
We bepalen over welke markt we het precies hebben. Welke diensten concurreren met elkaar? Is dat op nationaal, regionaal of lokaal niveau? Dan onderzoeken we of 1 aanbieder dominant is. Leidt zo’n machtspositie tot concurrentieproblemen? Dan maken we een ontwerp marktanalysebesluit. Daarin staat welke verplichtingen we willen opleggen aan die aanbieder.
2. Nationale consultatie
We nodigen belanghebbenden uit op het ontwerpbesluit te reageren. Ze kunnen schriftelijk hun zienswijze geven en die in een hoorzitting toelichten. Dat kan voor ons reden zijn het ontwerpbesluit aan te passen.
3. Europese consultatie
We sturen het ontwerpbesluit ter (notificatie) aan de Europese Commissie (EC). De EC heeft 1 maand om te reageren. Daarna stellen wij het definitieve besluit vast. Daarin verwerken wij opmerkingen van de EC.
4. Eventueel nader onderzoek door de Europese Commissie
Is de EC het niet met ons eens? Dan kan de EC een onderzoek starten. De collega-toezichthouders in BEREC geven advies. De EC kan ons besluit blokkeren. Dan moeten wij de marktanalyse opnieuw uitvoeren. Als wij het definitieve besluit vaststellen, moeten wij rekening houden met de aanbevelingen van de EC.
5. Publicatie definitief marktanalysebesluit
Wij publiceren het definitieve marktanalysebesluit op onze website. Daarmee treedt het in werking. Soms moeten wij de verplichtingen die erin staan, uitwerken in een uitvoeringsbesluit.
Hoe handhaaft de ACM een marktanalysebesluit?
Vanaf de publicatie volgen wij of de dominante aanbieder zich houdt aan de opgelegde verplichtingen. Doet hij dat niet? Dan kunnen we boetes opleggen van maximaal 10% van de omzet die met de overtreding gemoeid is.
Andere aanbieders mogen de dominante aanbieder houden aan zijn verplichtingen. Het kan zijn dat ze er samen niet uitkomen. Dan kunnen ze ons vragen een beslissing te nemen. Als het nodig is leggen we de dominante aanbieder een dwangsom op. Zo dwingen we hem zich te houden aan zijn verplichtingen.
Als u het niet eens bent met een marktanalysebesluit
Telecomaanbieders kunnen in beroep gaan tegen een marktanalysebesluit bij het College van beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Tegen een uitspraak van het CBb is geen hoger beroep mogelijk.
Lees wat de ACM doet op de telecommunicatiemarkt