Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Geschilbeslechting netbeheer

Bij geschillen met netbeheerders bieden wij geschilbeslechting. Na een hoorzitting besluiten we wat de juiste uitleg is van de Elektriciteitswet of Gaswet. En of de netbeheerder iets deed wat verboden is.

Snel naar:

Snellere oplossing

Geschilbeslechting netbeheer door de ACM is bedoeld als laatste stap. Klanten en netbeheerders moeten eerst proberen om er samen uit te komen.

Als dat niet lukt, is de snelste aanpak een klacht indienen bij de:

De geschillencommissie geeft advies of doet een uitspraak over de situatie. Geschilbeslechting netbeheer is dan niet meer nodig.

Geschilbeslechting aanvragen

Voor de aanvraag geschilbeslechting netbeheer is een schriftelijke klacht nodig. Dit is een brief of e-mail aan de netbeheerder met daarin:

  • uitleg van het probleem
  • wat de klant verwacht van de netbeheerder
  • een redelijke reactietermijn, bijvoorbeeld 4 weken

De klant wacht op de reactie van de netbeheerder of tot het einde van de reactietermijn.

Pas daarna kan de klant geschilbeslechting netbeheer aanvragen.

Beoordeling klacht

Na de aanvraag sturen we de klacht door aan de netbeheerder. En we vragen om hier schriftelijk op te reageren. Deze reactie sturen we door aan de klant.

Daarna nodigen we beide partijen uit voor een hoorzitting. Tijdens deze bijeenkomst mogen zij elk hun kant van het verhaal vertellen.

Besluit

Binnen 2 maanden na de aanvraag nemen we een geschilbesluit. Als we meer informatie nodig hebben, verlengen we deze periode met 2 maanden.

Als het nog langer duurt, overleggen we eerst met de partij die de aanvraag deed.

Bronnen