Misbruik van economische machtspositie: koppelverkoop
Hoe werkt economische machtsmisbruik door koppelverkoop?
Een bedrijf biedt 2 producten aan, A en B. Voor product A is het bedrijf de enige aanbieder. Voor product B zijn er meer aanbieders. Het bedrijf verkoopt product A alleen aan klanten die ook product B afnemen. Andere aanbieders van product B kunnen zo buiten spel komen te staan. Het bedrijf probeert door koppelverkoop zijn economische machtspositie op de markt van product A uit te breiden naar de markt van product B. Het gaat hier om misbruik van een economische machtspositie.
Praktijkvoorbeeld: Microsoft
Microsoft zette standaard de eigen Media Player op zijn pc-besturingssysteem Windows. Windows zonder Media Player was niet te krijgen. De Europese Commissie (EC) vond dat Microsoft misbruik had gemaakt van zijn economische machtspositie. De EC legde een boete op van bijna 500 miljoen euro. Hiervoor waren de volgende punten van belang:
- Er was sprake van twee afzonderlijke producten.
- Microsoft was dominant voor het koppelende product (A, een besturingssysteem).
- De klant werd gedwongen om bij aanschaf van het koppelende product ook het gekoppelde, andere product (B, een mediaspeler) aan te schaffen.
- De koppeling kon leiden tot uitsluiting van concurrenten (andere producenten van mediaspelers).
- Er waren geen goede redenen om de producten alleen gekoppeld aan te bieden.