Misbruik van een economische machtspositie herkennen
Het hebben van een economische machtspositie is niet verboden. Misbruik maken van een economische machtspositie wel.
Er zijn verschillende manieren waarop een bedrijf misbruik kan maken van een economische machtspositie op de markt. 5 voorbeelden uit de praktijk kunnen u helpen misbruik te herkennen. Denkt u dat een bedrijf misbruik maakt van zijn machtspositie? Tip dan de ACM. Als wij vermoeden dat er iets mis is, bekijken we:
- Of het bedrijf een economische machtspositie heeft. Is dat niet zo? Dan kan er ook geen sprake zijn van misbruik.
- Als het bedrijf een economische machtspositie heeft: of het daar inderdaad misbruik van maakt.
1. Wanneer heeft een bedrijf een economische machtspositie?
Marktaandeel kan iets zeggen over een economische machtspositie. Hoeveel procent van de markt heeft het dominante bedrijf in handen? Hoe groot is het, vergeleken met concurrenten? Maar een groot marktaandeel is nog geen economische machtspositie. Wij stellen ons de volgende vragen:
- Zijn er genoeg andere bedrijven actief op dezelfde markt?
- Kunnen deze bedrijven hun activiteiten op deze markt uitbreiden?
- Kunnen nieuwkomers op deze markt actief worden?
- Kunnen afnemers of leveranciers van het bedrijf een vuist maken tegen het bedrijf?
Als het antwoord op deze vragen ‘nee’ is, heeft het bedrijf een economische machtspositie.
Soms hebben bedrijven van nature een machtspositie. Denk aan netbeheerders, PostNL, KPN, NS en Schiphol. Wij leggen deze bedrijven verplichtingen op om de concurrentie te stimuleren.
2. Wanneer misbruikt een bedrijf zijn economische machtspositie?
We kijken of het bedrijf de concurrentie beperkt door andere bedrijven te verdringen op manieren die niet zijn toegestaan. Of consumenten benadeelt door bijvoorbeeld onredelijk hoge prijzen te rekenen. Zo nodig doen we onderzoek naar het bedrijf. Vinden we dat een bedrijf zijn economische machtspositie misbruikt? Dan kunnen we bij voldoende bewijs sancties opleggen, zoals boetes of verplichtingen.
Misbruik van een economische machtspositie is verboden
Sommige bedrijven hebben op hun markt geen grote concurrenten. Ze hoeven zich weinig aan te trekken van afnemers of leveranciers. Zo’n economische machtspositie hoeft geen probleem te zijn.
Maar soms proberen bedrijven hun economische machtspositie op verboden manieren te versterken. Ze dwingen bijvoorbeeld een winkel alleen hun eigen producten te verkopen. Concurrenten kunnen daardoor soms hun producten niet meer kwijt. Consumenten hebben minder keuze of betalen te veel.
De ACM probeert misbruik van economische machtposities te voorkomen.