Kruimelpad

Spamklacht Formulier

Algemene vragen

Via dit formulier kunt u in een paar stappen een klacht over een spambericht bij de Autoriteit Consument & Markt indienen. Deze eerste stap presenteert algemene vragen om te bepalen wat de aard van het spambericht is.

Het invullen van het formulier neemt circa vijf minuten in beslag. Indien de ACM uw klacht niet in behandeling neemt, krijgt u direct een melding.

Let op: voordat u een melding kunt maken is het nodig om uw spambericht op te slaan op uw computer. Als u deze stap heeft uitgevoerd kunt u het formulier invullen.

 
 
Toelichting

Toelichting

SluitenHet verbod op het zonder toestemming toezenden van elektronische berichten geldt alleen voor de drie genoemde gevallen. Het is mogelijk dat de ondernemer die u het bericht toezendt op een andere manier oneerlijk handelt. ACM zal het bericht daarop controleren.
 
 
Toelichting

Toelichting

SluitenACM pakt, naast de overlast door spam, oneerlijke handelspraktijken via online direct marketing aan. Bijvoorbeeld misleidende reclame of valse advertenties.
 
Toelichting

Toelichting

SluitenDe hier genoemde situaties zijn door de wetgever als “oneerlijk” benoemd. Indien u zicht op een andere wijze benadeeld voelt kunt u dat melden in het open veld (“Anders, namelijk:”)
 
Toelichting

Toelichting

SluitenMet uw antwoorden kan ACM de herkomst van het bericht vast stellen. Indien het niet om een Nederlands bericht gaat, kan ACM de zaak overdragen aan een buitenlandse autoriteit.
 
 

Zakelijk adres of nummer

U heeft aangegeven dat u het spambericht ontvangen heeft op een zakelijk adres of nummer.
 
 
 
Uw spamklacht kan niet in behandeling worden genomen

U hebt aangegeven dat het bericht gaat over een onderwerp waar u als ondernemer meer informatie over wilt ontvangen. In dat geval is het bericht dat u heeft ontvangen geen spam. ACM kan uw klacht daarom niet gebruiken in een onderzoek. Wanneer u wèl een bericht ontvangt dat ongevraagd komt, hoort ACM dat graag van u. Gebruik dan opnieuw het formulier op deze website. Het is mogelijk dat u oneerlijk bent behandeld door de verzender, maar dat het bericht niet als spam wordt beoordeeld. Dan kunt u een klacht indienen bij Consuwijzer.nl.


(https://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in).
Uw spamklacht kan niet in behandeling worden genomen

Het spamverbod is niet van toepassing op berichten waar u zichzelf voor aangemeld heeft. U heeft aangegeven dat u het spambericht ontvangen heeft nadat u toestemming heeft gegeven en dat de verzender u de mogelijkheid biedt om u af te melden van de berichten. Het is mogelijk dat u oneerlijk bent behandeld door de verzender. Dan kunt u een klacht indienen bij Consuwijzer.nl.

(https://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in).