Meld uw spam - formulier 1 Algemene vragen 2 Bericht details 3 Uw gegevens 4 Bevestigen Statusbericht JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit formulier te kunnen gebruiken. Algemene vragen Via dit formulier kunt u in een paar stappen een klacht over een spambericht bij de Autoriteit Consument & Markt indienen. Gaat uw melding om een e-mail? Let op: voor een bruikbare melding van spam per e-mail is het nodig om het e-mailbericht lokaal op te slaan en dan te uploaden. Op tablets en mobiele telefoons kan dit doorgaans niet. Ga daarom voor een bruikbare spammelding verder op een desktop of laptop. Hoe kan ik veilig een spambericht opslaan en uploaden? Lees hier wat de ACM doet met uw persoonsgegevens. Wat voor bericht heeft u ontvangen?* E-mail* Bericht via social media* SMS* Anders, namelijk* Anders...* E-mail Onder e-mail verstaan we ook e-mail die u ontvangt op een mobiele telefoon Social Media Voor het indienen van klachten over ongevraagde berichten via netwerksites als Facebook en Linkedin, kunt u de categorie 'Social Media' gebruiken. Anders Alle overige vormen van elektronische berichten, bijvoorbeeld Whatsapp of automatische telefonische oproepsystemen. Heeft u het bericht ontvangen op een zakelijk adres of nummer?* Ja* Nee* Zakelijke adressen zijn adressen van rechtspersonen of natuurlijke personen die handelen in de uitoefening van hun beroep of bedrijf. Wanneer heeft u het bericht ontvangen?* Waar maakt de verzender reclame voor met het bericht? (Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.)* Reclame voor een dienst of product.* Reclame voor een goed doel.* Reclame voor een politieke partij, een vereniging of een non-profit organisatie.* Een andere inhoud, namelijk* Anders...* Het verbod op het zonder toestemming toezenden van elektronische berichten geldt alleen voor de drie genoemde gevallen. Het is mogelijk dat de ondernemer die u het bericht toezendt op een andere manier oneerlijk handelt. ACM zal het bericht daarop controleren. Welke actie wordt er van u gevraagd? (Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.)* Een product of dienst te kopen.* Een gratis product of dienst af te nemen.* Een betaling te doen.* Een telefoonnummer te bellen.* Een enquête in te vullen.* Aan een spel mee te doen.* Op een link te klikken waardoor ik op een website van een adverteerder kom.* Persoonlijke gegevens door te geven in te vullen (denk aan adresgegevens, telefoonnummer, bankgegevens, inlogcodes).* Anders, namelijk* Anders...* Waarom klaagt u over het bericht? (Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.)* Ik wil geen spam ontvangen.* Ik ben oneerlijk behandeld door de verzender van het bericht. * Anders, namelijk* Anders...* ACM pakt, naast de overlast door spam, oneerlijke handelspraktijken via online direct marketing aan. Bijvoorbeeld misleidende reclame of valse advertenties. Waarom vindt u dat u oneerlijk behandeld bent? (Er zijn meerdere antwoorden mogelijk. Geef aan welke situatie op uw klacht van toepassing is)* De verzender schrijft dingen die niet waar zijn.* De verzender van het bericht stuurt me ongevraagd een product of dienst waarvoor ik toch moet betalen.* Na ontvangst van het aangeboden product of dienst bleek de prijs hoger dan gedacht.* Het aangeboden product of dienst was niet beschikbaar.* Ik kreeg na de eerste bestelling ongevraagd nog meer producten waarvoor ik moet betalen.* In het bericht staat dat ik een prijs heb gewonnen, maar dat is niet zo.* Ik kreeg geen tijd om goed na te denken over het bericht omdat ik heel snel moest reageren.* In het bericht wordt gedreigd met nadelige gevolgen als ik niet doe wat er wordt gevraagd.* De verzender doet zich voor als een andere instantie of aanbieder.* De verzender laat een keurmerk of een branchevereniging zien waar hij niet bij aangesloten is.* Er wordt gedaan alsof er een korting geldt, maar het product blijft even duur.* Anders, namelijk* Anders...* De hier genoemde situaties zijn door de wetgever als “oneerlijk” benoemd. Indien u zicht op een andere wijze benadeeld voelt kunt u dat melden in het open veld (“Anders, namelijk:”) ACM kan alleen Nederlandse spam aanpakken. Waarom denkt u dat het bericht uit Nederland afkomstig is? Selecteer de criteria waaraan het bericht volgens u voldoet (één of meerdere antwoorden mogelijk).* Het bericht is in het Nederlands gesteld.* Het bericht verwijst naar een Nederlands bedrijf of Nederlandse organisatie.* Het bericht is verstuurd door een Nederlandse partij.* Met uw antwoorden kan ACM de herkomst van het bericht vast stellen. Heeft u de verzender ooit toestemming gegeven om aan u berichten te sturen?* Ja* Nee* Nee, ik heb wel ooit een product afgenomen van de verzender.* Indien u de verzender ooit toestemming heeft gegeven om aan u berichten te versturen, mag de verzender u deze berichten versturen. Indien u geen prijs meer stelt op deze berichten moet u zich hiervoor afmelden. Als u uw contactgegevens afgeeft bij de koop van een product moet de verkoper u direct de kans bieden om gratis en makkelijk aan te geven dat deze gegevens niet verder mogen worden gebruikt. Biedt het bericht de mogelijkheid om u af te melden?* Ja* Ja, maar daarvoor moet ik eerst vragen beantwoorden* Ja, maar dit blijkt niet te werken* Nee* Indien u geen prijs (meer) stelt op berichten moet u zich hiervoor kunnen afmelden. De verzender moet deze mogelijkheid bieden in ieder bericht dat hij aan u verstuurt. Zakelijk adres of nummer U heeft aangegeven dat u het spambericht ontvangen heeft op een zakelijk adres of nummer. Heeft u dit bericht ontvangen op een e-mailadres of telefoonnummer dat u of uw werkgever bekend heeft gemaakt en dat speciaal is bestemd voor het ontvangen van ongevraagde berichten?* Ja* Nee* Als ondernemers een speciaal e-mailadres of mobiel telefoonnummer bekendmaken voor ongevraagde berichten dan zijn die berichten geen spam en kan ACM niet ingrijpen. Heeft u of uw werkgever aangegeven meer informatie over dit onderwerp te willen ontvangen?* Ja* Nee* Indien u of uw werkgever heeft aangegeven informatie over dit onderwerp te willen ontvangen kan ACM uw klacht niet in behandeling nemen. Uw spamklacht kan niet in behandeling worden genomen U hebt aangegeven dat het bericht gaat over een onderwerp waar u als ondernemer meer informatie over wilt ontvangen. In dat geval is het bericht dat u heeft ontvangen geen spam. ACM kan uw klacht daarom niet gebruiken in een onderzoek. Wanneer u wèl een bericht ontvangt dat ongevraagd komt, hoort ACM dat graag van u. Gebruik dan opnieuw het formulier op deze website. Het is mogelijk dat u oneerlijk bent behandeld door de verzender, maar dat het bericht niet als spam wordt beoordeeld. Dan kunt u een klacht indienen bij ACM ConsuWijzer. Uw spamklacht kan niet in behandeling worden genomen Het spamverbod is niet van toepassing op berichten waar u zichzelf voor aangemeld heeft. U heeft aangegeven dat u het spambericht ontvangen heeft nadat u toestemming heeft gegeven en dat de verzender u de mogelijkheid biedt om u af te melden van de berichten. Het is mogelijk dat u oneerlijk bent behandeld door de verzender. Dan kunt u een klacht indienen bij ACM ConsuWijzer. Volgende pagina Laat dit veld leeg* 1 Algemene vragen 2 Bericht details 3 Uw gegevens 4 Bevestigen