Kruimelpad

Nieuwsbericht

Simyo beperkt mogelijkheid negatief tegoed bij prepaid

04-06-2014

Simyo gaat de mogelijkheid om een negatief tegoed te hebben bij prepaid bellen en internetten beperken. Dit gebeurt naar aanleiding van toezichtgesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Simyo is een merk van KPN voor mobiele telefonie. Aanleiding voor ACM om Simyo te bewegen tot deze aanpassing waren de klachten van consumenten bij ConsuWijzer en in een uitzending van TROS Radar. Consumenten meldden dat zij onverwacht met een hoog negatief saldo werden geconfronteerd. Zij gingen er vanuit dat dit met een prepaid dienst niet mogelijk was.

ACM houdt toezicht op de naleving van de consumentenregels. ACM vindt dat consumenten er vanuit moeten kunnen gaan dat zij bij een prepaid dienst niet met een onverwacht hoog negatief tegoed worden geconfronteerd. Zo kiezen sommige ouders bewust voor een prepaid telefoon voor hun kind om hun bel- en internetgebruik binnen de perken te houden. Wanneer aanbieders hun klanten toch de mogelijkheid willen bieden om een eenmaal gestart gesprek of internetsessie af te maken nadat het beltegoed is verbruikt, dan kan dat alleen als voldaan is aan de regels die consumenten beschermen. In dit geval betekent dit, dat

  • het bedrag waarvoor de consument in de min kan komen beperkt is
  • de aanbieder de consument duidelijk moet informeren over het risico op een negatief saldo vóórdat hij besluit of hij de prepaid dienst wil afnemen.

Simyo heeft na de gesprekken met ACM het bedrag waarvoor de consument in de min kan staan beperkt tot maximaal vijf euro. Daarnaast heeft Simyo de informatie op de website hierover aangepast. Consumenten vinden op de website nu duidelijker informatie over het feit dat een gebruiker een negatief saldo kan ontwikkelen.