Kruimelpad

Nieuwsbericht

ConsuWijzer geeft consument tips om risico’s bij faillissement bedrijf te verkleinen

24-07-2013

ConsuWijzer  ontving in het eerste halfjaar van 2013 vaker vragen van consumenten over hun rechten als een bedrijf failliet gaat. ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Autoriteit Consument & Markt. De meest gestelde vragen zijn:

  • Ik heb een product besteld en (deels) aanbetaald, maar het bedrijf is failliet gegaan. Ben ik nu mijn geld kwijt?
  • Ik heb mijn apparaat ter reparatie aangeboden, maar nu is het bedrijf failliet. Ben ik nu mijn apparaat kwijt?
  • Ik heb een apparaat dat kapot is, maar de winkel waar ik het apparaat heb gekocht is failliet. Hoe zit het nu met garantie?

Het is belangrijk dat consumenten weten wat zij kunnen doen als zij in de problemen zijn gekomen of waarop zij kunnen letten om de risico’s daarop te verkleinen. Op ConsuWijzer.nl staan de antwoorden op de hierboven vermelde vragen, evenals tips en voorbeeldbrieven.

Tips voor consumenten

Om het risico te verkleinen dat u als consument uw geld kwijt bent omdat het bedrijf failliet is gegaan, geeft ConsuWijzer de volgende vijf tips:

  1. Op internet wordt de consument vaak gevraagd om vooruit te betalen. In de meeste gevallen mag het bedrijf niet 100% vooruitbetaling als enige betaalmogelijkheid aanbieden. Doet een bedrijf dat wel? Overweeg dan of u dat risico wilt lopen of kies voor een andere webwinkel waarbij u kunt betalen bij levering.
  2. Onderzoek de reputatie van het bedrijf vóórdat u een bestelling plaatst waarbij een aanbetaling is vereist. U kunt dit doen door informatie over het bedrijf op te zoeken op internet via een zoekmachine. Of gebruik de Online Shopscan op ConsuWijzer.nl .
  3. Probeer de periode tussen het overmaken van het aankoopbedrag en de levering zo kort mogelijk te maken. Dit kan door bijvoorbeeld zelf het product op te halen of snelle levering  te eisen.
  4. Bij het boeken van reizen is 100% vooruitbetaling wel toegestaan. Daarom is het belangrijk om te checken of het bedrijf waarbij u een pakketreis boekt zijn garantiestelling op orde heeft, bijvoorbeeld via een garantiefonds. Reisgarantie houdt in dat u als u een pakketreis hebt geboekt uw geld terugkrijgt als het bedrijf failliet gaat voordat u op reis gaat.
  5. Ook andere bedrijven die vooruitbetaling eisen bieden soms als tegenprestatie ook een vorm van zekerheid via een garantiefonds. Dit lijkt een extra zekerheid, maar informeer vooraf wel naar de voorwaarden waaronder wordt uitgekeerd.

Consumenten die desondanks geconfronteerd worden met problemen omdat het bedrijf waarbij zij een bestelling hebben geplaatst failliet is gegaan, vinden op ConsuWijzer voorbeeldbrieven die zij kunnen gebruiken om na een faillissement het aankoopbedrag terug te vorderen. Ook vinden zij daar een voorbeeldbrief voor als zij een apparaat ter reparatie hebben aangeboden.

Overige feiten en cijfers 2013

In het 1e halfjaar van 2013 ontving ConsuWijzer de meeste meldingen over:

  1. Consument wordt gebeld door een bedrijf terwijl hij staat ingeschreven bij het Bel-me-niet register
  2. Vragen over recht op garantie bij ondeugdelijk product / dienst
  3. Vragen over rekeningen en betalen

De sectoren die het hoogst scoren qua klachten en meldingen:

  1. Telecombedrijven
  2. Elektronica / witgoed / huishoudelijke apparaten
  3. Energiebedrijven

In het 1e halfjaar van 2013 ontving ConsuWijzer zo´n 36.500 vragen en meldingen van consumenten, een lichte daling ten opzichte van het 1e halfjaar van 2012 (toen: 41.000).