Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

De Autoriteit Consument & Markt

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goed werkende markten voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. De ACM houdt met dat doel toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren en het consumentenrecht.

Voor bedrijven

Organisatiefilm /corporate movie ACM (Wat doet de ACM?) - Bedrijven

Loading
00:00
00:00

VOICE-OVER: Een gezonde economie is een eerlijke economie.
Mensen en bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat markten goed werken.
De Autoriteit Consument & Markt, de ACM, snapt dat als geen ander.
Dit geldt nu nog sterker
omdat de economie door digitale ontwikkelingen sterk aan het veranderen is.
Denk aan algoritmes, 5G en onlineshopping.
We bieden mensen en bedrijven bescherming
tegen oneerlijke concurrentie en misleiding.
Dat doen wij door te controleren
of bedrijven zich aan de spelregels houden en niemand benadelen.
Gaan bedrijven de fout in, dan kunnen wij ingrijpen, bijvoorbeeld met een boete.
Ook leggen we iedereen uit welke spelregels gelden,
welke rechten zij hebben en hoe zij voor hun rechten kunnen opkomen.
De ACM is er namelijk voor iedereen en is van alle markten thuis.
Als ondernemer wil je goede producten en diensten leveren aan je klanten,
en daar wat aan verdienen.
Door eerlijk te concurreren en klanten goed te behandelen
blijf je scherp op prijs en kwaliteit.
Je wilt tenslotte dat je klanten tevreden zijn en blijven.
Als jouw leveranciers onderling geheime afspraken maken over bijvoorbeeld de prijs,
dan is dat concurrentievervalsing.
Ook in het geheim afspreken wie welke opdracht krijgt, is verboden.
Net als het misleiden van consumenten
door bijvoorbeeld onduidelijke informatie te geven.
De Autoriteit Consument & Markt laat markten goed werken
door de spelregels uit te leggen, te handhaven
en waar nodig boetes op te leggen.

(Op een witte achtergrond verschijnt de tekst: Maken concurrerende bedrijven onderling geheime afspraken? Misleiden ze mensen en bedrijven? Meld het ons. Het logo van de Autoriteit Consument & Markt met daaronder acm.nl. Volg ons op Twitter en LinkedIn.)

LEVENDIGE MUZIEK DIE WEGEBT

Advies voor consumenten

Heeft u een probleem met een bedrijf? Ons consumentenloket ACM ConsuWijzer geeft u advies over hoe u dit kunt oplossen. U weet dan waar u recht op heeft en hoe u dat recht kunt halen. Komt u er niet uit met het bedrijf? Dan kunt u het probleem bij ons melden. Uw melding helpt ons om te zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. En waar wij iets aan moeten doen.

Voor mensen

Organisatiefilm /corporate movie ACM (Wat doet de ACM?) - Mensen

Loading
00:00
00:00

Een gezonde economie is een eerlijke economie.

Mensen en bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen
dat markten goed werken.

De Autoriteit Consument & Markt, de ACM, snapt dat als geen ander.
Dit geldt nu nog sterker omdat de economie door
digitale ontwikkelingen sterk aan het veranderen is.
Denk aan algoritmes, 5G en online shopping.


We bieden mensen en bedrijven bescherming tegen
oneerlijke concurrentie en misleiding.
Dat doen wij door te controleren of bedrijven zich aan
de spelregels houden en niemand benadelen.

Gaan bedrijven de fout in?
Dan kunnen wij ingrijpen, bijvoorbeeld met een boete.
Ook leggen we iedereen uit welke spelregels gelden,
welke rechten zij hebben, en hoe zij voor hun rechten kunnen opkomen.

De ACM is er namelijk voor iedereen,
en is van alle markten thuis. Of je nu online een nieuw paar schoenen koopt,
overstapt van zorgverzekeraar of een telefoonabonnement afsluit:
de Autoriteit Consument & Markt wil dat je met vertrouwen aankopen kunt doen.

We helpen je daarom op weg met praktische informatie
over je rechten als consument.
Ook pakken we problemen met bedrijven aan.

Denk je dat een bedrijf zich niet aan
de regels houdt? Dan kun je dat bij ons melden.

Jouw melding helpt ons om te zien waar wij moeten ingrijpen.
Op de website van ACM Consuwijzer vind je een schat aan informatie
over jouw rechten als consument.

Maar ook telefonisch en via sociale media kun je bij ons terecht.

Tip indienen

Bedrijven kunnen bij de ACM terecht met hun signalen over andere bedrijven die zich niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld omdat zij afspraken maken over prijzen.

Een fusie of overname melden

Als grote bedrijven of instellingen willen fuseren, dan moeten zij dat bij ons melden. Wij onderzoeken dan de gevolgen voor de concurrentie. Als deze nadelig zijn, dan stellen wij voorwaarden aan de fusie of verbieden deze helemaal.

Telecom, vervoer, post, zorg en energie

De ACM stelt regels op voor de markten voor telecommunicatie, vervoer, post, zorg en energie. Dit doen we omdat concurrentie in deze sectoren niet vanzelf gaat. Met deze regels willen wij ook de betaalbaarheid, kwaliteit en beschikbaarheid van producten en diensten garanderen. Tot slot houden we toezicht op zorgaanbieders die willen samenwerken.

Over het ontstaan van ACM

De ACM is op 1 april 2013 ontstaan door een fusie van de Consumentenautoriteit, Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). De besluiten van deze toezichthouders vindt u ook terug op deze website.