Afzender
[Naam] Aan
[Naam] Onderwerp: klacht
over de 14-dagenbrief/aanmaning [noem een eventueel kenmerk of dossiernummer]
Geachte heer of mevrouw, U heeft mij op [datum van de rekening] een14-dagenbrief (aanmaning) voor een openstaande rekening toegestuurd, met daarin een aankondiging voor incassokosten. Met deze brief laat ik u weten dat de aanmaning niet juist is omdat deze niet voldoet aan de wettelijke vereisten. Ik betaal daarom [maak een keuze: de rekening nog niet/ de hoofdsom van de rekening, maar niet de incassokosten.] Wat is het
probleem?
[Vermeld de reden waarom u vindt dat de aanmaning niet juist is. Bijvoorbeeld: De aanmaning voldoet niet aan de wettelijke vereisten, omdat de volgende informatie ontbreekt/niet juist is:
Hoe is dit
wettelijk geregeld?
Volgens de wet moet de aanmaning (zogenaamde 14-dagenbrief) aan bovengenoemde vereisten voldoen. Voldoet de aanmaning niet aan de wettelijke vereisten? Dan is er niet op juiste wijze aangemaand. De ondernemer/het incassobureau zal dan een nieuwe aanmaning moeten verzenden die wel aan de wettelijke vereisten voldoet. Zolang er geen geldige aanmaning is verzonden, en de 14-dagentermijn niet is verstreken, mogen er geen incassokosten in rekening worden gebracht. Dit staat in artikel 96 van het Burgerlijk Wetboek 6. U kunt de wet vinden via www.wetten.overheid.nl. Wat verwacht ik
van u?
[Beschrijf wat de ondernemer/het incassobureau moet doen om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld dat u een nieuwe aanmaning verlangt die wel voldoet aan de wettelijke vereisten. Bijvoorbeeld; een nieuwe aanmaning met daarin de ontbrekende informatie. Of een nieuwe aanmaning met daarin de juiste incassokosten.] Ik verzoek u om mij binnen twee weken per [maak een keuze: e-mail/brief] te berichten. [Onderstaande alinea kunt u naar keuze toevoegen:] Biedt u geen
oplossing?
Dan dien ik via het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), ConsuWijzer, hierover een klacht in. [Kunt u naar de geschillencommissie of rechter? Dan kunt u ook de volgende zin toevoegen:] Daarnaast overweeg ik om mijn klacht voor te leggen aan [maak een keuze: de geschillencommissie/rechter]. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen. Met vriendelijke groet, [Uw naam en handtekening] |