Kruimelpad

Nieuwsbericht

Toezicht ACM tijdens coronacrisis

11-11-2020

We passen dit bericht regelmatig aan. De eerste versie van dit bericht is geplaatst op 18 maart.

De gevolgen van het coronavirus zijn groot voor mensen en bedrijven. Dit is een uitzonderlijke tijd. De ACM volgt de economische ontwikkelingen op de voet en beantwoordt graag vragen van consumenten over hun rechten en van bedrijven over onderlinge samenwerking om de crisis te bestrijden. Op ACM ConsuWijzer staat informatie voor consumenten , bijvoorbeeld over het annuleren van reizen, vouchers die bedrijven nu aanbieden voor producten of diensten of over abonnementen die niet door kunnen lopen. Voor bedrijven hebben we op onze website ook handvatten te geven.

Samenwerken om schade voor de samenleving te beperken

De wetten waarop wij toezien, bieden veel ruimte om in deze uitzonderlijke tijden samen te werken om te voorkomen dat mensen en bedrijven de dupe worden van de crisis. Verschillende bedrijven en brancheorganisaties hebben ons al benaderd met vragen over de mogelijkheden. Wij proberen steeds een juiste balans te vinden tussen de belangen van alle betrokkenen. De ACM treedt niet op als die balans is gevonden en de samenwerking daarmee in het algemene belang is van mensen en bedrijven.

Eerlijk handelen ook in deze situatie

Bedrijven mogen geen gebruik maken van de crisissituatie om dingen te doen die ze onder normale omstandigheden ook niet mochten. Zo mogen bedrijven onderling nog steeds geen prijsafspraken maken. Bedrijven mogen ook nog steeds geen misbruik maken van hun al bestaande of door de crisis ontstane dominante positie door woekerprijzen te vragen of concurrenten uit te sluiten.

Misleiding van consumenten is ook niet toegestaan. Verkopers mogen geen onterechte claims doen, of misbruik maken van onzekerheid en schaarste. Bedrijven moeten juiste en realistische informatie blijven geven als producten door bijvoorbeeld sluiting van fabrieken later of niet meer geleverd kunnen worden.

Consumentenrechten en coronacrisis

Welke rechten hebt u nu uw sportschool ineens dicht is? Wat als een evenement niet doorgaat? Moet ik een voucher accepteren als de lessen niet doorgaan? Op ACM ConsuWijzer staan antwoorden op veel van deze vragen .

Over het werk van de ACM

De ACM en haar consumentenloket ACM ConsuWijzer werken ‘gewoon’ door. ACM Consuwijzer is per mail Facebook  en ook telefonisch  bereikbaar.

Vrijwel alle medewerkers werken vanuit huis. Onaangekondigde bedrijfsbezoeken en verhoren bij onderzoeken naar overtredingen door bedrijven, zijn inmiddels weer hervat. Daarnaast worden er weer hoorzittingen georganiseerd.

Mochten er door de tijdelijke omstandigheden vertragingen ontstaan in bereikbaarheid en procedures, dan vragen wij hiervoor uw begrip. Wij zullen ook vanuit onze kant begripvol omgaan met termijnen.