Regels van-voor prijzen straks duidelijker voor consumenten en bedrijven
Consumenten zijn gevoelig voor aanbiedingen. Verkopers spelen daarop in door iets als ‘speciale aanbieding’ te presenteren met een ‘van’ prijs en een ‘voor’ prijs. Voor de consument is het lastig te controleren of het gepresenteerde voordeel wel echt is. Met name online kunnen bedrijven hun prijzen voortdurend aanpassen. De consument weet vaak niet of het echt om een aanbieding gaat. De wet regelt dat verkopers consumenten niet op het verkeerde been mogen zetten met nepaanbiedingen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt daar toezicht op. Het product moet daadwerkelijk voor de gehanteerde ‘van-prijs’ verkocht zijn in een periode van drie maanden voorafgaand aan de aanbieding. In de loop van komend jaar worden er nieuwe Europese regels van kracht die consumenten nog beter beschermen tegen nepaanbiedingen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Alleen als prijzen eerlijk worden vermeld, kunnen consumenten aanbiedingen goed beoordelen en vergelijken. Met de nieuwe strenge regels die komend jaar van kracht worden, zijn consumenten beter beschermd tegen nepaanbiedingen.”
De ACM heeft eerder dit jaar online de aanbiedingen van 250 populaire producten (speelgoed en consumentenelektronica) van 25 webshops gedurende enkele maanden automatisch vastgelegd. Daarbij zag de ACM dat webshops regelmatig aanbiedingen deden die geen echte aanbiedingen waren. Soms ging het om langlopende aanbiedingen (producten die gedurende de hele controletijd als ‘aanbieding’ werden gepresenteerd), soms was de ‘van’ prijs een prijs die niet recent of helemaal niet was gevoerd. De ACM gebruikt deze inventarisatie als opmaat naar de handhaving van de nieuwe regels in 2022.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Alleen als prijzen eerlijk worden vermeld, kunnen consumenten aanbiedingen goed beoordelen en vergelijken. Met de nieuwe strenge regels die komend jaar van kracht worden, zijn consumenten beter beschermd tegen nepaanbiedingen.”
Van-voor prijzen
De prijs is voor consumenten een van de belangrijkste elementen waarop zij hun aankoopbeslissing baseren. Een hoge ‘van-prijs’ geeft consumenten het gevoel dat zij veel korting krijgen en leidt ertoe dat zij minder op zoek gaan naar alternatieven. Verkopers spelen bewust in op de gevoeligheid van consumenten voor aanbiedingen, zowel offline als online. Met name online zijn er voor bedrijven veel mogelijkheden om met de prijs te experimenteren en te differentiëren. Om consumenten te beschermen gelden er regels voor de manier waarop verkopers hun prijzen moeten vermelden, wanneer zij iets een aanbieding mogen noemen en hoe de aanbieding moet worden gepresenteerd. Daarvoor geldt nu nog de norm dat de verkoper de bij de aanbieding genoemde ‘van-prijs’ daadwerkelijk gerekend moet hebben in een periode van 3 maanden voorafgaand aan de aanbieding.De ACM heeft eerder dit jaar online de aanbiedingen van 250 populaire producten (speelgoed en consumentenelektronica) van 25 webshops gedurende enkele maanden automatisch vastgelegd. Daarbij zag de ACM dat webshops regelmatig aanbiedingen deden die geen echte aanbiedingen waren. Soms ging het om langlopende aanbiedingen (producten die gedurende de hele controletijd als ‘aanbieding’ werden gepresenteerd), soms was de ‘van’ prijs een prijs die niet recent of helemaal niet was gevoerd. De ACM gebruikt deze inventarisatie als opmaat naar de handhaving van de nieuwe regels in 2022.