Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Elektronische handtekening gelijk aan handgeschreven handtekening

Persbericht van Ministerie van Economische Zaken.

Een elektronische handtekening die aan bepaalde betrouwbaarheidseisen voldoet, wordt wettelijk gelijk gesteld aan de handgeschreven handtekening op papier. Dat is geregeld in de Wet elektronische handtekeningen die 21 mei 2003 in werking treedt. De wet is de implementatie van Europese richtlijn 1999/93/EG.

Een elektronische handtekening is te verkrijgen bij een certificatiedienstverlener. Deze certificatiedienstverlener garandeert dat het bericht daadwerkelijk afkomstig is van een bepaald bedrijf of persoon, dat het bericht onderweg niet is gewijzigd en -afhankelijk van het soort handtekening dat niemand het bericht heeft kunnen lezen.

De wet regelt aan welke eisen een elektronische handtekening moet voldoen om voldoende betrouwbaar te zijn. Daartoe behoort dat de handtekening op unieke wijze aan de ondertekenaar is verbonden, dat zij identificatie van de ondertekenaar mogelijk maakt, dat zij tot stand is gekomen met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden en dat zij op zodanige wijze aan de gegevens waarop zij betrekking heeft is verbonden, dat elke wijziging achteraf kan worden opgespoord. In de eisen is bewust niet gekozen voor n bepaalde techniek om elektronische handtekeningen aan te maken. Dit om de technische ontwikkeling niet te belemmeren.

De wet geeft ook een aansprakelijkheidsregeling voor certificatiedienstverleners. Certificatiedienstverleners zijn zogenoemde Trusted Third Parties (TTP) die een unieke code koppelen aan een persoon en dit vastleggen in een digitaal certificaat. Het certificaat verbindt de gegevens voor het verifiren van een handtekening aan een bepaalde persoon en bevestigt de identiteit van de persoon. Als een certificatiedienstverlener voldoet aan een aantal kwaliteitseisen mag hij zogenoemde gekwalificeerde certificaten afgeven. Op dergelijke certificaten mogen partijen in het rechtsverkeer afgaan. De aansprakelijkheid voor fouten in bepaalde gegevens in dergelijke certificaten legt de wet bij de certificatiedienstverlener. Met deze regeling kunnen elektronische certificaten in het elektronische rechtsverkeer een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de rechtszekerheid, zoals in het klassieke rechtsverkeer bijvoorbeeld authentieke akten dat doen.

De controle op certificatiedienstverleners die gekwalificeerde certificaten afgeven aan het publiek is neergelegd bij de OPTA, de toezichthouder voor post en telecommunicatie. De certificatiedienstverleners zijn verplicht zich bij de OPTA te registreren. De OPTA is bevoegd om de registratie te beindigen indien de certificatiedienstverlener niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Op vrijwillige basis kunnen certificatiedienstverleners ook vooraf laten toetsen of zij aan de eisen voldoen, en daarmee het TTP.NL keurmerk verkrijgen. Het beheer van het TTP.NL keurmerk ligt in handen van ECP.NL, het platform voor e-Nederland. ECP.NL stimuleert ook het gebruik van elektronische handtekeningen.