Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Jaarverslag Consumentenautoriteit 2010

Handhaven en informeren gaan hand in hand

In 2010 legde de Consumentenautoriteit een recordbedrag van EUR 2.680.000,= aan boetes en dwangsommen op. Tevens bezochten ruim 2,3 miljoen consumenten de website ConsuWijzer, het informatieloket voor consumenten. Meer dan een half miljoen voorbeeldbrieven werden daar gedownload.

Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit, over deze cijfers uit de Terugblik 2010: “Ik ben er trots op dat we veel consumenten bereiken met onze informatie over hoe ze hun recht kunnen halen. Consumenten met een individueel probleem kunnen daarmee zelf aan de slag. Daar waar de problemen te groot en structureel zijn treden wij als toezichthouder op en leggen boetes op. Via ConsuWijzer ontvangen wij van consumenten waardevolle signalen. De combinatie van handhaven en informeren is succesvol.”

Voortgang Agenda 2010/2011

Wat de specifieke aandachtsgebieden van de Consumentenautoriteit uit de Agenda 2010/2011 betreft heeft de aanpak van de sites die toegangskaarten doorverkopen een positief effect gehad op de consumentenbescherming. Consumenten worden op deze sites nu beter geïnformeerd over het feit dat het doorverkochte kaarten betreft en wat dit voor de consument betekent. Deze aanpassingen zijn meestal onder dwang van maatregelen door de Consumentenautoriteit tot stand gekomen.

Wat de misleidende en agressieve werving betreft zag de Consumentenautoriteit in 2010 een afname van het aantal klachten over colportage na de start van voorlichting en onderzoeken over colportage. Tegelijkertijd werd een toename van het aantal klachten over telemarketing gesignaleerd.

Wat het onderwerp garantie betreft heeft de Consumentenautoriteit in 2010 diverse onderzoeken gedaan. Daarnaast zijn consumenten geïnformeerd over hun rechten, onder andere tijdens een speciale Garantieweek. De Consumentenautoriteit komt binnenkort met resultaten naar buiten van haar onderzoek naar mogelijk misleidende informatie rondom garantierechten in de elektronicabranche. Bij de grensoverschrijdende zaken valt op, dat deze veelal gaan over internet, zoals ticketverkoop en misleidende informatie op websites.

ICPEN

Van juli 2010 tot juli 2011 is de Nederlandse Consumentenautoriteit voorzitter van het mondiale netwerk van consumentenautoriteiten ICPEN (the International Consumer Protection and Enforcement Network).

ConsuWijzer

ConsuWijzer werd in 2010 door het publiek uitgeroepen tot beste overheidswebsite van het jaar. Ruim 2,3 miljoen consumenten wisten de site te vinden. Er werd ook een speciale mobiele versie van de website gelanceerd: m.consuwijzer.nl.

De top vijf van de meldingen bij ConsuWijzer in 2010 was:

  1. misleidende en/of agressieve werving
  2. garantie en non-conformiteit
  3. rekeningen en betalen
  4. ontbinden overeenkomst
  5. onduidelijke voorwaarden overeenkomst

ConsuWijzer is het consumentenloket van de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA. De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft eerder dit jaar het voornemen kenbaar gemaakt om de drie toezichthouders per 1-1-2013 te laten opgaan in een nieuw te vormen organisatie.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.