Besluit in de zaak Nederlandse Energie Maatschappij
De Nederlandse Energie Maatschappij (NLEnergie) heeft tussen 15 oktober 2008 en 20 juli 2009 met behulp van telemarketing een zeer groot aantal consumenten telefonisch benaderd voor het afsluiten van een energiecontract. Daarbij heeft de Nederlandse Energie Maatschappij zich niet gehouden aan een aantal wettelijke regels.
De Nederlandse Energie Maatschappij handelde in strijd met de Wet Koop Op Afstand omdat aan het begin van de verkoopgesprekken niet duidelijk haar identiteit en commercieel oogmerk werd genoemd. Ook heeft de Nederlandse Energie Maatschappij zich schuldig gemaakt aan oneerlijke handelspraktijken, onder meer door misleidende mededelingen over prijsvoordelen, door verwarrende mededelingen over concurrerende bedrijven en door het vragen van een machtiging tot automatische incasso terwijl dat bij deze vorm van telefonische verkoop niet is toegestaan. De Nederlandse Energie Maatschappij heeft eveneens gehandeld in strijd met de Gedragscode Consument en Energieleverancier en de Code Telemarketing.
De Consumentenautoriteit heeft daarvoor boetes opgelegd van in totaal EUR 1.020.000,-. De Nederlandse Energie Maatschappij is eind juli 2009 gestopt met telefonische verkoop.
De Nederlandse Energie Maatschappij is het niet eens met het het besluit van de Consumentenautoriteit en heeft hiertegen bezwaar aangetekend.
Zie ook
- 14-07-2011 Besluit op bezwaar in de zaak Nederlandse Energie Maatschappij
- 20-05-2011 Besluit op bezwaar (met BAC) in de zaak Nederlandse Energie Maatschappij
- 13-12-2012 Rectificatie naar aanleiding van uitspraak rechtbank 13 december 2012
- 13-12-2012 Beroepszaak Nederlandse Energie Maatschappij
- 12-11-2010 Consumentenautoriteit beboet de Nederlandse Energie Maatschappij voor misleidende telefonische werving