Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Nieuwe waakhond voor consumenten

Staatssecretaris Karien van Gennip (Economische Zaken) heeft vandaag het officiƫle startsein voor de Consumentenautoriteit gegeven.

Deze nieuwe dienst van het ministerie van Economische Zaken ziet er op toe dat bedrijven regels naleven die zijn bedoeld om consumenten te beschermen. "Onze missie is het bevorderen van eerlijke handel tussen bedrijven en consumenten", aldus Consumentenautoriteit Marije Hulshof.

De Consumentenautoriteit presenteerde vandaag officieel haar agenda voor 2007. De belangrijkste aandachtsgebieden daarin zijn: onredelijke bedingen in algemene voorwaarden, internethandel, de reisbranche, misleidende loterijen enprijzenfestivals, en garanties.

In september zijn belanghebbende partijen geconsulteerd over deze aandachtsgebieden.

Aan de hand van hun reacties is de agenda van de Consumentenautoriteit voor 2007 opgesteld.

Sinds 1 januari heeft de Consumentenautoriteit de bevoegdheid om de wet te handhaven. De taken vloeien voort uit de Wet Handhaving Consumentenbescherming (Whc) die in november 2006 is aangenomen. Deze wet bepaalt de driehoofdtaken:

  • de handhaving van de regels van het consumentenrecht in nationale en grensoverschrijdende gevallen;
  • coƶrdinatie van grensoverschrijdende verzoeken om bijstand van andere Europese toezichthouders;
  • adequate informatievoorziening aan consumenten en aanbieders.

Staatssecretaris Van Gennip heeft de Consumentenautoriteit in het leven geroepen naar aanleiding van een Europese verordening die zich richt op de aanpak van grensoverschrijdende inbreuken. De Consumentenautoriteit kan optreden indien eengroep consumenten de dupe is van gedrag van een aanbieder dat niet volgens de regels is. Bij deze zogeheten collectieve inbreuk op de rechten van consumenten kan de nieuwe waakhond onder meer boetes of dwangsommen opleggen. Voor individuele geschillenmet een aanbieder kan de consument nog steeds terecht bij bijvoorbeeld geschillencommissies

Bij de uitvoering van haar taken zal de Consumentenautoriteit veel samenwerken met andere partijen, zoals consumenten- en brancheorganisaties en andere toezichthouders zoals de OPTA, NMa en AFM en buitenlandse toezichthouders. Belangrijkeinformatiebron voor de Consumentenautoriteit is ConsuWijzer, de telefonische en online vraagbaak over de rechten en plichten van consumenten die de Consumentenautoriteit in oktober 2006 samen met OPTA en NMa is gestart.


Bijlagen

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.