Consumentenautoriteit roept consumenten op alert te zijn op kleine lettertjes
De Consumentenautoriteit heeft naar aanleiding van een inventarisatie van sets algemene voorwaarden in diverse sectoren voor duurzame consumptiegoederen geconstateerd, dat deze vaak ten onrechte de rechten van consumenten op diverse gebieden inperken. Dit is met name het geval bij onderwerpen als garantie en aansprakelijkheid, levertijden en klachttermijnen. De Consumentenautoriteit, Marije Hulshof, hierover: "Goede algemene voorwaarden zien wij als startpunt voor eerlijke handel. In algemene voorwaarden - de 'kleine lettertjes' - worden de spelregels tussen de ondernemer en de consument afgesproken. Of ze nu garantievoorwaarden, leveringsvoorwaarden of algemene voorwaarden worden genoemd, in de praktijk zien wij dat regelmatig basisrechten van consumenten worden ingeperkt. Daarom roepen wij consumenten op de kleine lettertjes niet al te letterlijk te nemen en alert te zijn."
Voorbeelden van algemene voorwaarden waarmee de rechten van consumenten ten onrechte worden beperkt zijn:
- Garantie: voor een ondeugdelijk product wordt de consument in de voorwaarden ten onrechte direct doorverwezen naar de fabrikant, terwijl de consument zijn recht in de eerste plaats moet halen bij de winkelier.
- Aansprakelijkheid: de winkelier sluit zijn aansprakelijkheid voor schade in alle gevallen uit.
- Levertijd: winkeliers stellen ten onrechte dat aan een afgesproken levertermijn geen rechten kunnen worden ontleend.
- Klachttermijn: de winkelier stelt dat klagen over een defect product alleen mogelijk is binnen 14 dagen, terwijl de wet zegt dat de consument wanneer deze binnen twee maanden na de ontdekking van het gebrek klaagt in ieder geval op tijd is.
- Vooruitbetaling: er wordt vooruitbetaling van het volledige aankoopbedrag geƫist, terwijl de wet stelt dat de verkoper van de consument in algemene voorwaarden maximaal 50% vooruitbetaling mag eisen.
Marije Hulshof: "Uit onze eerste inventarisatie blijkt dat wij het onderwerp algemene voorwaarden met reden op onze agenda hebben geplaatst. Met name eenzijdig vastgestelde algemene voorwaarden kunnen belemmerend zijn voor consumenten. Ondernemers die onredelijk bezwarende voorwaarden hanteren kunnen wij daarop aanspreken en eisen dat zij hun voorwaarden op orde te brengen. Omdat wij ervan uitgaan dat niet alle consumenten bij al hun aankopen vooraf de kleine lettertjes lezen, zullen wij ons onderzoek voortzetten. Wij zullen de voorwaarden van de grote ketens die duurdere en duurzame gebruiksgoederen verkopen doorlichten."