Consumentenautoriteit in gelijk gesteld in rechtszaken tegen reisaanbieders
De Consumentenautoriteit is recent in een aantal rechtszaken in het gelijk gesteld door het Gerechtshof te Den Haag. Het gaat om zaken die de Consumentenautoriteit had aangespannen tegen reisorganisatoren omdat deze niet zouden voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling bij het aanbieden van pakketreizen. Het Gerechtshof heeft bepaald dat de bedrijven of alsnog op korte termijn de garantiestelling moeten regelen ofwel moeten stoppen met het aanbieden van pakketreizen. De rechter heeft ook dwangsommen opgelegd om de bedrijven te dwingen garantiemaatregelen te treffen en deze maatregelen bekend te maken.
Het gaat om de volgende bedrijven:
- Byblos Reizen te Amsterdam
- Akwaaba Tours te Maastricht
- 4WD Travel Club te Groenekan
- Club Travel te Breda
- Jero Reizen te Bemmel
- Cimarron in Eindhoven
- Best of Britain in Delft
- Dynamic Holland in Haarlem
- Opvakantie in Rotterdam
Gevolgen van de uitspraak
De uitspraak voor de eerste drie bedrijven was op 19 januari 2010. Op 23 maart jl. is de Consumentenautoriteit in zaken tegen de overige zes bedrijven in het gelijk gesteld. De bedrijven hebben na de uitspraak drie maanden de tijd om de vereiste garantiemaatregelen te treffen, dan wel het aanbieden van pakketreizen te staken. Ook moeten zij binnen twee weken na de uitspraak een mededeling op hun website plaatsen met verwijzing naar de uitspraak van de rechter.
De acties van de Consumentenautoriteit zijn erop gericht om reisorganisatoren die hun garantiestelling niet op orde hebben voor de rechter te dagen. Dit heeft ertoe geleid dat inmiddels een aantal bedrijven maatregelen heeft getroffen om zich aan de wet te conformeren.
Garantiestelling reisbranche
Reisorganisatoren die pakketreizen aanbieden zijn wettelijk verplicht maatregelen te treffen voor het geval zich een faillissement mocht voordoen, de zogenaamde reisgarantie. Deze houdt in dat reizigers die de reissom al voldaan hebben hun geld terugkrijgen als de reisorganisator failliet gaat. Reizigers die al op reis zijn, worden gerepatrieerd. De meeste reisorganisatoren hebben hun garantiestelling geregeld via de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).
De consument moet zelf ook alert zijn en nagaan welke maatregelen de reisaanbieder heeft getroffen om hem te beschermen in geval van faillissement. Reisorganisatoren zijn verplicht om hun garantiemaatregelen openbaar te vermelden. Consumenten vinden meer informatie over reisgarantie op ConsuWijzer.
Zie ook
- 23-03-2010 Verzoekschriftprocedure in zaak Opvakantie B.V. te Rotterdam
- 23-03-2010 Verzoekschriftprocedure in de zaak Jero Reizen te Bemmel
- 23-03-2010 Verzoekschriftprocedure in de zaak Dynamic Holland te Haarlem
- 23-03-2010 Verzoekschriftprocedure in de zaak Club Travel te Breda
- 23-03-2010 Verzoekschriftprocedure in de zaak Cimarron te Eindhoven
- 23-03-2010 Verzoekschriftprocedure in de zaak Best of Britain te Delft
- 19-02-2010 Consumentenautoriteit waarschuwt voor reisaanbieders zonder garantiemaatregelen
- 19-01-2009 Verzoekschriftprocedure in de zaak Akwaaba Tours te Maastricht