Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Vijf-jarig lustrum Vervoerkamer goed bezocht

De top van de vervoersector was op 2 april 2009 aanwezig tijdens congres dat de Nederlandse Mededingingsauitoriteit (NMa) had georganiseerd ten ere van het vijfjarige bestaan van de Vervoerkamer van de NMa.

Zo namen onder andere Pieter Verboom, CFO van de Schiphol Group en Bert Klerk, voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail actief deel aan debatsessies. Verder waren ook de vervoerders, die gebruikmaken van die infrastructuren, in grote getalen aanwezig. De luchtvaartsector werd vertegenwoordigd door onder meer KLM en Martinair en vanuit de spoorsector waren dit NS en BAM Rail, een goederenvervoerder op het spoor.Ook de beleidsmakers waren aanwezig. Zo gaf Siebe Riedstra, directeur-generaal Mobiliteit van het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan dat de Vervoerkamer haar plek had veroverd en door alle andere partijen in de verschillende sectoren wordt geaccepteerd. 'De uitvoering van het sectorspecifieke toezicht door de Vervoerkamer heeft op uitstekende wijze plaatsgevonden', aldus Riedstra. Het congres werd geopend door een korte speech van Pieter Kalbfleisch, die ondere andere zei 'dat de Vervoerkamer via haar toezicht de markt op scherp kan zetten, en daarmee innovatie kan stimuleren.'

Monopolisten
De Vervoerkamer is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat de beheerders van cruciale Nederlandse vervoersinfrastructuren geprikkeld worden om hun klanten redelijke vergoedingen te vragen voor het gebruik ervan, innovatieve oplossingen te bedenken en een 'state of the art' netwerk aan te bieden. Het is immers veel te duur en inefficiënt om naast de bestaande infrastructuren een tweede netwerk aan te leggen en te onderhouden. Daarom is er maar één spoorwegnetwerk met één beheerder (ProRail), ook maar één landelijke luchthaven met één beheerder (Schiphol) en ook maar één organisatie die loodsdiensten aanbiedt aan de scheepvaartsector (Het Loodswezen).

Spelregels
Ook PoRail is onderworpen aan de tucht van de Vervoerkamer, en gaat daar ontspannen mee om. Bert Klerk: 'We zijn terecht op onze vingers getikt door de Vervoerkamer over de capaciteitsverdeling op het spoor. En ook hebben we het heel hard nodig dat de spelregels worden verduidelijkt, omdat ze niet erg scherp in de Spoorwegwet staan'.

Doorgeschoten toezicht
Voorman Rein van Gooswilligen van de Nederlandse Loodsencorporatie heeft meer moeite met het toezicht en waarschuwt dat het niet mag doorschieten. 'Ons voorstel voor de loodsgeldtarieven bedroeg slechts 20 pagina's. Door toedoen van de Vervoerkamer ligt er nu een stuk van maar liefst 420 pagina's. Ik vraag me af of dat niet eenvoudiger kan'.

Opstappers
Schiphol vindt zichzelf geen monopolist. Verboom: 'Opstappers kunnen ook besluiten om via andere luchthavens te reizen en transferpassagiers kunnen ook via Londen of Parijs gaan'. Hij vindt de manier waarop de luchthaventarieven worden getoetst door de Vervoerkamer belemmerend. 'Ik zou willen dat die wat flexibeler waren en wij in staat gesteld worden beter mee te ademen met wat er in werkelijkheid gebeurt'.

Differentiatie tarieven
Alle partijen vinden dat de Vervoerkamer de kosten veel beter inzichtelijk heeft gemaakt voor het gebruik van bijvoorbeeld Schiphol , het mogen laten rijden van treinen en het inhuren van een loods en er daarmee meer transparantie is gekomen. Dorsman van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders vindt dat de kwaliteit van de dienstverlening van de loodsen best 'een tandje minder' zou kunnen en het tarief dus ook omlaag zou kunnen. 'De kwaliteit ligt nu ver boven de norm'. Voorman Van Gooswilligen van de loodsen verdedigt zich door te zeggen dat 'het huis te klein is', als er dan straks ook maar één schip in de haven te lang moet wachten op een loods en dat de 7 x 24-uur dienstverlening noodzakelijk is.

Prikkels
Het congres ging ook over prikkels die moeten leiden tot een betere dienstverlening. Marktwerking in het regionale openbare vervoer heeft bijvoorbeeld geleid tot hogere kwaliteit tegen minder kosten. Toch vindt Pedro Peters dat openbare aanbesteding van het stadsvervoer geen goed idee is. 'Openbare aanbesteding is niet de enige prikkel. Goed opdrachtgeverschap en Europese benchmarking zorgen ook voor prikkels om scherp en innovatief te opereren', aldus de algemeen directeur van de Rotterdamse stadvervoerder RET.

Belangrijke conclusie van het congres is dat de vervoerders in Nederland te spreken zijn over het toezicht van de Vervoerkamer van de NMa. Ook de onder toezicht gestelden zien dat de Vervoerkamer de juiste rol speelt, maar vinden de manier van toetsen soms belemmerend. Het antwoord op de vraag of er maatwerk geleverd kan worden door het toezicht is deze middag niet met een duidelijk ja of een duidelijk nee beantwoord.

Film congres
Tijdens het congres is een film vertoond over vijf jaar toezicht. U kunt deze film bekijken via Youtube.