Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Tarieven en voorwaarden Schiphol per 1-4-2009: klacht KLM-BARIN

Schiphol moet van de NMa nieuwe tarieven vaststellen op grond van een klacht van KLM en BARIN.

Luchthaven Schiphol dient de vanaf 1 april geldende luchthaventarieven met EUR 3,5 miljoen te verlagen. Dit concludeert de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) naar aanleiding van een klacht van KLM en BARIN. Schiphol moet deze tarieven verlagen omdat de luchthaven ten onrechte de kosten voor het plaatsen van een geluidswal in de omgeving van de Polderbaan opgenomen heeft in de luchtvaarttarieven. Daarnaast heeft Schiphol ten onrechte de kosten voor het werven en opleiden van personeel voor de bagageafhandeling in de tarieven opgenomen. Het gaat hier niet om luchtvaartactiviteiten en deze kosten mogen daarom niet in de tarieven worden meegenomen. Ten slotte mag Schiphol de kosten van een accountantscontrole op een eerdere tariefronde niet in de nieuwe tarieven verrekenen.

 

Documenten

Tarieven en voorwaarden Schiphol per 1-4-2009: klacht KLM-BARIN (PDF - 512.51 KB)
 

Bijlagen

Uitspraak Rechtbank Rotterdam 25 november 2010 (PDF - 42.85 KB)