Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Regels en toezicht moeten ruimte bieden aan innovatie

Regels en toezicht moeten ruimte bieden aan innovatie

Regels voor concurrentie en bescherming van consumenten moeten innovatie niet onnodig in de weg staan. Onlineplatforms als Uber voor taxivervoer, Airbnb en booking.com voor overnachtingen, bieden veel voordelen voor consumenten. Consumenten kunnen via deze platforms makkelijk vergelijken en kiezen. Tegelijkertijd moeten bedrijven die een platform aanbieden niet ’hun dominante positie gebruiken om nieuwkomers en innovatie tegen te houden. Daarvoor kan handhaving van de regels nodig zijn.
Deze delicate balans tussen ruimte bieden en regulering stond centraal op de European Consumer and Competition Day, die op maandag 18 april 2016 plaatsvond.

Keuzes voor consumenten

In haar speech benadrukte Eurocommissaris van Mededinging Margrethe Vestager dat de Europese Commissie let op dominante bedrijven in de digitale economie. Het gaat erom dat consumenten voldoende keuze houden. Bijvoorbeeld bij de keuze voor een  aanvullend computerprogramma bij een zoekmachine of browser.

Harmonisatie van regels in Europa belangrijk

Despina Spanou, directeur Consumenten van de Europese Commissie pleitte voor harmonisatie van de regels voor de bescherming van consumenten. Het is voor consumenten nog steeds lastig om iets online te kopen in een ander Europees land. De consument is de sleutel om concurrentie te stimuleren, ook binnen Europa. De regels voor de bescherming van consumenten moeten dat versterken.

Medeoprichter van TomTom, Corinne Vigreux, pleitte ook voor harmonisatie van de regels. Bedrijven hebben binnen Europa teveel te maken met verschillende regels waardoor innovatie moeilijk van de grond komt. Daarmee dreigt Europa op het gebied van innovatie de boot te missen: 'Als je niet aan tafel zit, sta je op het menu. En dat is niet waar je wilt zijn.'

Over de European Consumer and Competition Day (ECCD)

Het Ministerie van Economische Zaken en de Autoriteit Consument & Markt hebben de conferentie gezamenlijk georganiseerd. De ECCD vindt elk half jaar plaats; ieder land dat voorzitter is van de Europese Unie organiseert de conferentie en kiest daarbij een actueel onderwerp. Bij de bijeenkomst van 18 april 2016 waren zo’n 300 gasten uit heel Europa aanwezig.

Bekijk hier het het programma van de EU2016

Bekijk hier de foto's van deze dag


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.